Żandarmeria w 1AWP

/ 14 odpowiedzi / 3 zdjęć

Jak to było z tą Żandarmerią Wojskową w 1AWP? Niby każdy pułk piechoty powinien był posiadać pluton Żandarmerii, ale w monografiach pułków nie znalazłem na temat takowych ani słowa (nie przeczytałem oczywiście wszystkich). Czy faktycznie każdy pułk takowy miał? A jeśli tak, to czy stosowano tam "kawaleryjskie" stopnie wojskowe?

Ta druga kwestia interesuje mnie też o tyle, że mam akurat dwa takie przypadki - pierwszy w dokumentach ma podane "sierżant podchorąży", a w spisie odznaczonych pułku - "wachmistrz podchorąży" i nie umiem dojść, czy był w zwiadzie konnym czy w żandarmerii.

W drugim przypadku w dokumentach jest "st. wachmistrz", ale przedwojenna kariera (służba w 10PSK i w więziennictwie) może wskazywać zarówno na zwiadowcę konnego jak i żandarma. JEdyne wskazanie jednostki jakie udało mi się uzyskać to numer dywizji, więc podejrzewam, że w zwiadzie lub żandarmerii był na poziomie dywizyjnym.

Stary Kojot


Żandarmeria lubiana nie była, stąd też nie ma się czym chwalić:) Mogło tez tak być, że pluton żandarmerii wchodził w skład kompanii sztabowej pułku piechoty, obok łączności, zaopatrzenia, kompanii wartowniczej itd.
A z tym sierżant-wachmistrz, mogło zależeć, czy i gdzie ktoś służył przed wstąpieniem do 1.AWP.W oficjalnych dokumentach żołnierz figurował sierżant, ale w życiu codziennym był tytułowany bądź kazał sie tytułować wachmistrzem. Jak w 4 PiP wachmistrz Kalita...:)

Zwiad konny pułków piechoty, nie był jednostką kawaleryjską. Byli to żołnierze jeżdżący konno, dla zwiększenia mobilności plutonu.W drugim przypadku mogła nastąpić zbitka przedwojennego stopnia z pełnioną funkcją w 1.AWP. (2012/11/21 19:44)

al-Muell


Rzecz w tym, ze jak spojrzymy do spisów w monografiach pułków, to w dowództwie pułkowych plutonów zwiadu konnego często występują stopnie kawaleryjskie. Z tego co wiem, bardziej doświadczeni kawalerzyści (tj. podoficerowie) zwykle byli od razu kierowani do 1SBK, więc nie wiem na ile te nazwy wynikały z przedwojennej rangi, a na ile z awansów już w "nowym" wojsku.

W przypadku pierwszym na tymczasowych zaświadczeniach i podziękowaniu za forsowanie Odry jest stopień "sierżant podchorąży", ale w spisie odznaczonych 2pp jest już jako Wachmistrz (mało prawdopodobne, żeby były to dwie różne osoby).

W drugim przypadku nie jest to przedwojenny stopień - człowiek ten w 1939r. nie został zmobilizowany (jeśli dobrze pamiętam - z racji wykonywanego zawodu), a na zwolnieniu był stopień plutonowego. Stąd też się zastanawiam czy nie był to stopień w żandarmerii.

(2012/11/21 22:33)

Ricardo


Żandarmeria wywodziła się z broni jezdnych, toteż stopień sierżanta wojskowej policji, w okresie II RP, oficjalnie nosił nazwę wachmistrz. Podobnie było w PSZ/Z, dlaczego w armii na Wschodzie miało byc inaczej? (2012/11/22 10:59)

al-Muell


A dlaczego nie? Organizacyjnie jednostki były wzorowane na radzieckich, dłuższy czas salutowano po rosyjsku... O ile na coś nie mam potwierdzenia (od światka, z literatury itp.), to wolę się upewnić.

Ma kolega jakieś bliższe informacje n/t żandarmerii w 1AWP?

(2012/11/26 11:49)

Ricardo


ale stopień kapitana oznaczano cały czas trzema gwiazdkami, porucznika dwoma etc. W artylerii sierżant był nadal ogniomistrzem, w kawalerii takoż wachmistrzem. Na zachodzie do końca wojny salutowano po brytyjsku, całą dłonią (bo w obyczajowości brytyjskiej dłoń złożona w dwa palce, jest gestem obraźliwym), a reszta wynikała z tradycji. Więc argument o salutowaniu na rosyjską modłę, czy rosyjskiej organizacji to chyba żaden dowód. W Komendzie Głównej Żandarmerii zapewne nadal istnieje lub wiedzą z kim się skontaktowac, zespół historyczny, może spróbuj pod tym adresem. (2012/11/26 19:22)

al-Muell


Nie przytoczyłem tego jako "dowodu", tylko jako fakt wskazujący, ze nie wszystko było tak samo - w końcu stopień chorążego stał się odpowiednikiem młodszego lejtnanta, mundury też nie były takie same. Gdybym uważał że stopnie "kawaleryjskie" nie były używane (lub przeciwnie, że były), to bym nie zakładał tematu, żeby się dowiedzieć.

Spróbuję może faktycznie w ŻW, ale moje doświadczenia z wojskowymi instytucjami jeżeli chodzi o informacje historyczne są nienajlepsze.

(2012/11/27 07:50)

rjp71


Nie wiem czy w ŻW Ci pomogą. Współpracujemy z nimi od 5 lat , odtwarzając żandarmów II RP. Nie ma tam osób , które dysponowały by tak szczegółową wiedzą. Chyba , że skontaktowałbyś się z panem Sulińskim lub Jaroszukiem. Obaj są na emeryturze.  Jako ciekawostkę dodam , że proszono nas o przekazanie eksponatów związanych z ŻW do ich izby pamięci. Niestety nie jest zbyt duża . Regulaminy przedwojenne , które tam są to kopie z CBW. Jest kilka mundurów itp.
Żandarmeria 1 AWP to bardzo trudny temat. Jest sporo materiałów o formacji w latach międzywojennych oraz na zachodzie. Natomiast informacji , które Cię interesują jest bardzo mało , nawet CAW tak twierdzi.
http://archiwumcaw.wp.mil.pl/biuletyn/b5/b5_13.pdf
Tutaj w odnośniku na pierwszej stronie masz etat pułku z plutonem żandarmerii żandhttp://archiwumcaw.wp.mil.pl/biuletyn/b7/b7_9.pdfarmerii
Stosowano zapewne i stopnie wojskowe piechoty i kawalerii. Kolega posiada zdjęcie żandarma ze sznurem zbliżonym do sznura żandarmerii wz.31. Zdjęcie jest z 1945 r. a sznur jest nieregulaminowy. Wstawiłem to zdjęcie na "Odkrywcy".
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=361815#1262806 (2012/11/27 09:08)

al-Muell


Zupełnie nie pomyślałem o sznurze, a wydaje mi się, że wachmistrz z drugiego przypadku miał na którymś zdjęciu sznur galowy - nie pamiętam teraz czy na prawym, czy lewym. Jeśli na prawym, to, regulaminowy czy nie, rozwiązywałby zagadkę przynależności tego człowieka oraz rozstrzygałby kwestię stosowania stopni kawaleryjskich w żandarmerii 1AWP.

Wielkie dzięki za pomoc!

(2012/11/27 13:40)

rjp71


Sformułowania "nieregulaminowy sznur" użyłem dlatego , że nie wiem czy w ogóle był przewidziany regulaminem.
W popularnej książce o umundurowaniu WP podane są barwy jakich używała Służba Bezpieczeństwa ,czerwony-żółty w latach 43-45 , później przemianowana na Żandarmerię kolory kanarkowy-żółty 1945 r.Odnośniki podają teczki z CAW-u na podstawie , których podano ww. informacje. Opisany jest też rysunek na , którym jest "st.wachmistrz żandarmerii w ubiorze służbowym". Odnośnik-archiwum muzeum WP, teczka -Uroczystości wojskowe , foto.
Co do sznura , żandarmi nosili go przed wojną po lewej stronie. Podobnie jak bagnet,ładownicę i torbę żandarmską. Niezbyt to wygodne. (2012/11/27 16:28)

focke-wolf


Patrząc z punktu widzenia żołnierza, to wszystko, co regulaminowe jest mało wygodne. Zapewne dlatego w polu bywało inaczej.

Jeżeli chodzi o sznury, to zawsze myślałem, że nosi się je do munduru galowego. Na codzień nosi się mundur garnizonowy lub służbowy.

W okresie transformacji, to ŻW też zaczęła nosić rogatywki z "pomidorowym" otokiem i sznury takiego koloru do munduru galowego. Po pewnym czasie zaczęli nosić berety w czerwonojaskrawym kolorze i zaprzestali noszenia sznurów. Bo, zaczęli chodzić w "panterkach", czyli ubiorze polowym. Zresztą, chodzą tak na wspólnych patrolach z Policją i innymi formacjami.

(2012/11/27 16:48)

al-Muell



Co do sznura , żandarmi nosili go przed wojną po lewej stronie. Podobnie jak bagnet,ładownicę i torbę żandarmską. Niezbyt to wygodne.


Mnie oczywiście chodziło o stronę lewą - ja niestety mam problem z odróżnieniem

(2012/11/28 08:29)

al-Muell


Tu przykładowe zdjęcie człowieka z drugiego przypadku. Nie wiem, który rok, ale raczej okolice 1945r. (2012/11/29 17:36)

al-Muell


I kolejne - ze sznurami (2012/11/29 17:38)

al-Muell


I więcej sznurów po lewej tronie. (2012/11/29 17:39)