Wymiana doswiadczeń z budowy HMS "Victory"

/ 27 odpowiedzi / 21 zdjęć
Witam wszystkich "szaleńców' którzy budują HMS Victory!
Modele okrętów buduję od 1955r. W międzyczasie projektowałem i budowałem statki w skali 1 : 1Do modeli wróciłem na emeryturze.
Jednym z podstawowych problemów przy budowie modeli jest sztywne i bezpieczne zamocowanie kadłuba przy trasowaniu i montażu na burtach i na dnie.W modelu Victory i innych żaglowcach rozwiązałem ten problem w następujący sposób:- W gniazda masztów dopasowałem (toczenie) 3 sztywne okrągłe bukowe pręty - technologiczne maszty.- Otwory na maszty w dwu pokładach działowych wzmocniłem przyklejając, dopasowane do średnicy technologicznych masztów, drewniane pierścienie.- Po ustawieniu kadłuba na równej stępce - odmierzyłem równe wysokości, włożonych w gniazda technologicznych masztów i odtrasowałem ich położenie na desce 80 x 30 cm.- Po wywierceniu w desce otworów w/g tras i osadzeniu (kleić) masztów technologicznych, mogę kadłub mocować do góry dnem nadziewając go na te maszty i mocując deskę podstawy ściskiem do stołu.- Mocując deskę podstawy w ciężkim imadle ślusarskim, uzyskuję poziome lub ukośne ustawienie kadłuba, dowolną burtą do góry. W tym położeniu szlifowanie, trasowanie i montaż na burtach jest wygodny.- Ten sposób mocowania kadłuba stosuję do zakończenia wszystkich prac na kadłubie z wyposażeniem, ozdobami i malowaniem włącznie.- Maszty i takielunek montuję jako ostatnie, rozpoczynając od stermasztu.- Bukszpryt montuję ostatni (wcześniej zamontowany kilkakrotnie był złamany). Można wcześniej zamontować kolumnę bukszprytu do zaczepienia sztagów.- Etap mojej budowy - gotowy kadłub - montaż odbojnic.

andymanek


Witam serdecznie,

czy kontynuuje Pan budowę tego pięknego statku? Jeśli tak, to czy budowa przebiega bezproblemowo? Nieługo koniec "kolekcji", więc przed rozpoczęciem budowy zbieram wszelkie informacje nt. budowy...

Pozdrawiam

(2013/01/15 22:15)

Orwel


Pierwszy model Victorego zbudowałem z MM ponad ćwierć wieku temu.

Przepadł w odmętach dziejów…

Obecny model dłubię coś od pięciu lat, jak mnie powołanie najdzie i czas się akurat znajdzie.

Poszukuję rysunków olinowania bo te które posiadam są do kitu.

W zamian mogę zaproponować zdjęcia które zrobiłem na pokładzie Victorego, łącznie z detalami których nie sposób znaleźć na  żadnych planach…

(2013/01/22 16:45)

Orwel


(2013/01/22 16:48)

Orwel


(2013/01/22 16:50)

Orwel


(2013/01/22 16:52)

Orwel


(2013/01/22 16:54)

Orwel


Poszukuję rysunków olinowania. (2013/01/22 16:57)

Orwel


No, a zwiedzając Portsmouth koniecznie trzeba podjechać do Gosport.

Muzeum łodzi podwodnych…

(2013/01/22 17:24)

Orwel


Holland I.
Historia Hollanów zaczeła  się dla Anglii w...  1902 roku.
Ten okręt dwa razy zatonął zanim się znalazł w muzeum. (2013/01/22 17:36)

Orwel


HMS Alliance. Daleki kuzyn Orła. (2013/01/22 17:41)

Orwel


Wiem, wiem...
Miało być o Victorym.
Sorrki! (2013/01/22 17:44)

Jotes


Przepraszam za długa nieobecność na forum. Victory buduje uparcie od października do kwietnia, codziennie po około 6 godz. Latem szwędam się po lasach na rowerze lub dłubie w ziemi na działce i zrzucam sadełko. Mam pewne doświadczenie w modelarstwie ( pierwszy model redukcyjny " Grom" w 1955 roku) i nieźle wyposażoną pracownie w piwnicy.Przy budowie korzystam z opisów i instrukcji przesłanych z częściami oraz z planów Victory opracowanych przez Pana Hebdę z 1960r i uzupełnień Pana Skwiota z lat chyba dziewięćdziesiątych. Instrukcje dołączone do części są moim zdaniem wystarczające, choć zawierają szereg uproszczeń. Np: za duże bloki i oczka, złe średnice luf armat na 2 pokładzie działowym - nie w skali. Niektóre detale wykonuję od podstaw np: bloki, jufersy, część atrap luf armat, maszty, wsporniki ław wantowych. Mam tokarnię do drewna.Odpowiadam Orwalowi:Kopie planów Victory autor Hebda mogę przesłać  - koszt ksero i przesyłka. Olinowanie na tych planach jest poprawne lecz trudne do"rozgryzienia". Radze skorzystać z opracowań w Modelarzach autorstwa Pana Ratajczaka. Ewentualne kopie mogę wykonać i przesłać np; Emailem. Mój adres: [email protected]łączam foto kadłuba Victory z maja 2013. Obecnie kończę wyposażanie kadłuba z szalupami włącznie.Pozdrawiam i życzę wytrwałości. Jotes (2014/01/25 00:11)

Jotes


Przesyłam dodatkowe foto Victory.Pozdro Jotes (2014/01/25 00:14)

Jotes


I jeszcze jedno fotoJotes (2014/01/25 00:16)

Jotes


Witam!Uzupełniam powyższe uwagi o foto. Viktory buduje z części kupionych w firmie, której nazwa widniała na forum (już nie widnieje) wiec nie reklamuję.Przyjąłem zasadę - wyposażyć kadłub wraz z malowaniem dna - mocując kadłub w stojaku wprowadzonym do gniazd masztów.Wszystkie detale wyposażenia pokładu i burt należy zamocować przed montażem masztów i want.Po montażu want wiercenie w pokładzie jest trudne a właściwie niemożliwe.Wszystkie detale wyposażenia pokładu i burt, a szczególnie: ławy kołkownic, pochoły, ławy wantowe i inne detale, do których będzie zamocowane olinowanie stałe lub ruchome, muszę być oprócz klejenia zamocowane do kadłuba kołkiem -osadzonym w otworze w kadłubie - bądź łącznikami z pręta stalowego a małe detale szpilkami bez łbów, przechodzącymi na wskroś mocowanej części. Pozdrawiam Jotes (2014/01/25 23:38)

Jotes


(2014/01/25 23:38)

Jotes


Witam!
Przekazuję wszystko co wiem o opracowaniach ułatwiających budowę modelu Victory:1. Modelarz nr 2, 3, 4/1987 "Olinowanie dawnych żaglowców" autor: Cezary Ciesielski - dobre.2. Modelarz nr 2 do 10/2003 "Budowa modeli okrętów żaglowych" - porady praktyka    autor: Kazimierz Ratajczak. Powtórzone w Modelarzach 8 do 12/2005 i 1 do 4/2006.    Uzupełnione w Modelarz 5/2006 "Budowa modeli historycznych okrętów żaglowych - super.3. Modelarz nr 4 do 7/2003 "Okręt historyczny H.M.S."Victory" - wkładka z planem    autor: Stefan Hebda.                                                                                  - dobre.4. Modelarz nr 1 do 3/2006 "Okręt historyczny HMS Victory" - wkładka z planem    autor: Mirosław Skwiot, Ewa Pawłowska                                                         - dobre.5. Modelarz nr 10/2006 "HMS Victory raz jeszcze" autor: Mirosław Skwiot, Ewa Pawłowska    Szczegóły dotyczące wiązań kadłuba                    -wyższa szkoła jazdy dla specjalistów.6. Modelarz 1/2007 "Szycie żagli" - praktyczne rady autor: Lech Zuzański                - dobre.7. Plany Modelarskie nr 37/1970 "Okręt historyczny H.M.S. "Victory" autor: Stefan Hebda    Zakres identyczny jak w modelarzach lecz na marnym gazetowym papierze i w większej skali.I to by było na tyle! Zeskanowanie i upublicznienie powyższych opracowań jest wykroczeniem - więc tego nie robię. Jeśli jednak ktokolwiek by pilnie ich potrzebował, to mogę je wypożyczyć ad calendas grekas. Podaję namiary [email protected] jeszcze jedno foto na dokładkę.Pozdrawiam Jotes 
  (2014/01/26 00:24)

Jotes


Witam! Plan olinowania Victory znajduje się na planach modelarskich opracowanych przez S.Hebdę. Rysunki te są moim zdaniem poprawne, choć wyglądają na zagmatwane. Dodatkowo na planach tych podane są sposoby wykonania podstawowych węzłów i splotów. Aby poradzić sobie z problemem olinowania, należy zapoznać się z ogólnymi zasadami olinowania żaglowców. Ja pływałem przez kilka m-cy na Darze Pomorza, gdzie poznałem olinowanie jak pacierz. Choć żaglowce te dzieli setka lat, lecz ogólne zasady są podobne.
Powodzenia w budowie modeluPozdrawiam Jotes
Dołączam foto mojego pierwszego żaglowca "Bounty" (2014/02/03 16:58)

Jotes


Witamwszystkich rozpoczynających budowę HMS Victory.
1. Na You Tube pod Hasłem HMS Victory model jest kilka dobrych filmów z budowy modelu.2. Rozpoczynając montaż i klejenie wzdłużnika nadstępkowego z wręgami należy zabezpieczyć sztywność i prostoliniowość tego wzdłużnika.3. Wykonując tan montaż, pomimo dobrego (moim zdaniem) usztywnienia, nie ustrzegłem się drobnego skręcenia rufy w stosunku do kadłuba i będę musiał wygiąć wantami stermaszt.4. Na płaskiej płycie montujemy i sklejamy wzdłużnik nadstępkowy. (Główne wzmocnienie w płaszczyźnie symetrii modelu).5. Sugeruję przykręcić wzdłużnik wkrętami do specjalnego łoża składającego się: ze sztywnej deski na której idealnie liniowo zamocowane będą prostokątne lub trójkątne klocki. Klocki te rozstawione winny być w przestrzeniach między wręgami. Np; co drugi wręg.6.Po sklejeniu: wręgów, pierwszego pokładu działowego, i poszycia od linii wodnej do pokładu głównego - można kadłub odkręcić od łoża dla wykonania poszycia dna.
Powadzenia Jotes   (2014/02/03 17:35)

Jotes


(2014/11/22 13:56)

Jotes


(2014/11/22 13:56)

Jotes


(2014/11/22 13:57)

Jotes


(2014/11/22 13:57)

Jotes


(2014/11/22 13:59)