Szabla polska marynarki wojennej wz 1971

/ 15 odpowiedzi
Witam,
Na allegro jest szabla jak w tytule, czy mógłby ktoś określić, czy to może być oryginał? Według mnie nie jest to oryginał, ponieważ brak sygnowań WIFAMA oraz szabla posiada skórę w kolorze brązowym a nie jak w literaturze w kolorze czarnym. Sprzedawca zapewnia, że jest oryginał pod prawem zwrotu. Jedynym sygnowaniem jest cyfra 8 na jelcu.

Klik
Klik


Pozdrawiam

yano57


A o jakiej literaturze mówisz, czy był wzór tej szabli dla Marynarki Wojennej ?

Szabla wz 1971 to chory twór, czy jak ją nazywają „wstydliwe nieporozumienie”. Powstała w niewielkiej liczbie i nie widziadłem odmiany marynarskiej.

Nie wydaje mi się, żeby to mógł być wyrób Wifamy, tym bardziej, że jak sam wspomniałeś, powinna mieć sygnowania jak zresztą wszystko co dla wojska było robione.

Wiem, że w wielu jednostkach czasami coś tam klepano, ja w swojej np. robiłem z kolegami zbroję husarską. O szablach też słyszałem, nie były to jednak przedmioty zatwierdzone regulaminem itp. To były prezenty lub dekoracje świetlic.

Raczej podejrzewam, że ktoś sobie poczytał o tym, że szabel tego wzoru było około 200. Wie, że późniejszy wzór 1976 powstał też w wersji marynarskiej, więc chce wcisnąć wytwór swojej wyobraźni.

(2014/09/07 22:42)

edward1949


w Marynarce Wojennej to chyba  nazywa jest  pałasz a nie szabla . (2014/09/07 23:32)

Oficer56


Witam.Dziękuję za informację Potwierdzają moje wiadomości na temat tej szabli. Zaczerpnąłem je z literatury  : 'Szabla żołnierza polskiego" Aleksandra Czerwińskiego i Lesława Dudki oraz z albumu "Szabel nam nie zabraknie" Pawła Komorowskiego .
Pozdrawiam.
Zbyszek (2014/09/08 18:47)

Oficer56


Witam.
W rzeczywistości tak to jest pałasz.Ma Pan rację.Ale w ówczesnej nomenklaturze  i rozkazów  jest to szabla  polska marynarki wojennej  wz71. Ale chyba nie ta na zdjęciach.
Pozdrawiam.
Zbyszek (2014/09/08 18:56)

shi-go


Nie dam rady wstawić skana z katalogu Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie(zdjęcie Szabli Paradnej Marynarki Wojennej wz. 1971)  (2014/09/08 19:59)

shi-go


To "wstydliwe nieporozumienie" o którym pisze -yano57 (a z którym się zgadzam) wyprodukowane zostało również w wersji marynarki wojennej.Istotnie nazwane Szabla Paradna Marynarki Wojennej wz.1971.Produkowała je WIFAMA-ŁÓDŹ. W jakiej ilości..? nie dotarłem do żadnego źródła.Szabla (pałasz) tego wzoru znajduje się w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie (dar ze zbiorów prywatnych Pana L. Dudka) i posiada cechy producenckieM-116/1969/WIFAMA-ŁÓDŹ.
Co do prezentowanej szabli (pałasza) to jakieś nieporozumienie.Jeżeli sprzedający twierdzi że to oryginał, to jest oszustem. Stylistycznie pałasz ten nawiązuje do wzoru 71 Marynarki Wojennej, ale z oprawa to ktoś przesadził. A już z czerwoną skórą na trzonie rękojeści, to poszedł po bandzie.Pomijając opis rękojeści...szkoda słów, to każda szabla ustanowionego wzoru musi mieć cechy producenckie i numer broni...jeżeli chce (ta szabla) być oryginałem.
---------------------------------ps.Nie przyjął bym tej szabli nawet w prezencie, koledzy by mnie wyśmiali. (2014/09/08 20:11)

edward1949


Panowie upierał bym się jednak przy nazwie pałasz ,który charakteryzuje się prostą głownią.Szabla natomiast ma głownię wygiętą ,różnice są widoczne od pierwszego spojrzenia.


  W Marynarce Wojennej jest  zawsze inaczej niż w reszcie Sił Zbrojnych ,a wiem coś o tym:) (2014/09/08 21:08)

shi-go


@edward1949Edwardzie, masz 100% racji.Konstrukcyjnie to jest pałasz i tak powinniśmy tę broń nazywać.Jednocześnie ta nieszczęsna 71-ka figuruje w literaturze jako szabla i sam jestem w kropce jakiego używać określenia. Czy w zgodzie z konstrukcją, czy też z przypisaną nomenklaturą dla tej broni.
------------------------Ps....tak na marginesie.Taki sam problem istnieje z szablą husarską, jakże często nazywaną pałaszem. (2014/09/08 21:33)

yano57


Kiedyś nazwy „pałasz” i „szabla” stosowano wymiennie. Poeta pisał ...”ze czcią ujmiecie pogięte pałasze”.... Szablę często nazywano krzywym pałaszem. Chyba jest to dopuszczalne, choć dzisiaj faktycznie jak głownia prosta to mówimy o pałaszu.

Ale jak shi-go napisał szabla to na pewno jest nazwane szablą. Poza tym w przypadku wzoru 1976, też jest to określone jako szabla marynarska wzór 1976 MW.

(2014/09/08 21:54)

edward1949


Przed ekspertem Stanisławem chylę czoło :) (2014/09/08 21:59)

shi-go


-yano57.Nie raz zastanawiałem się czym kierowano się nazywając daną broń.Myślę, że wszystko zaczęło się w tym czasie, kiedy bronioznawcy zaczęli układać systematyki uzbrojenia (mówię o białej broni).W literaturze dawnej dużo rodzajów (w rozumieniu dzisiejszym) nazywano zamiennie, nie zastanawiając się nad cechami konstrukcyjnymi, co jest domeną naszych czasów.Choć by cała rodzina rapierów, przez ówczesnych nazywana zamiennie szpadami (i na odwrót).Dochodzi do tego jeszcze nazewnictwo w innych językach i tłumaczenia..Tak jak piszesz, szkolnym przykładem jest "zamiana" szabli w pałasz, czy pałasza w szablę.Dla ówczesnych nie miało to znaczenia. "Urzędowej mocy" nabrało właśnie w czasach gdy te wszystkie rodzaje, które bronioznawcy skrupulatnie wyodrębnili, zaczęto systematyzować.No i teraz mamy problem :) Tym bardziej, że nie wszyscy bronioznawcy są ze sobą zgodni. 
Ps. Edwardzie.Do eksperta to mi jeszcze parę kilometrów.Mimo to dziękuję za dobre słowo.  (2014/09/08 22:33)

yano57


Myślę, że wpływ na nazwę mogła mieć rękojeść. Nazwa pałasz była kojarzona z bronią o rozbudowanej rękojeści (jelec koszowy, kabłąki boczne itp.). Ponieważ zastosowano taką samą rękojeść dla marynarki jak i innych formacji,nazwano to szablą.

Ale tak jak wspomniałem, jeśli jakiś tam rozkaz zatwierdzający nazwał to szablą, to niech będzie szabla, tym bardziej, że wypowiadamy się na forum militarnym. Zgodzę się z Panem Edwardem, nazwę pałasz stosuje się powszechnie do broni marynarskiej.

Co do szabli, która rozpoczęła tą dyskusję ???

Rękojeść poprawna, tylko pochewka jak z cepelii. Trudno powiedzieć, może to faktycznie coś ma wspólnego z szablą MW wz. 1971.

Piszę tak dlatego, bo wiem jak było z szablą wz 1976. Powstało kilka przymiarek, szabla z numerem 001, która jest w Muzeum Wojska Polskiego nie jest jedyną szablą o tym numerze (co będzie jeśli kiedyś taka szabla wypłynie – wszyscy okrzykniemy KOPIA !!!. Mam kilka głowić-kapturków, prototypów szabel, które nie powstały. Są na nich litery SW i MO. Te formacje miały mieć odmienne znakowanie. Jak wiemy ostatecznie z tego zrezygnowano jak i Wojsko Polskie tak i Policja Państwowa, używają takiej samej szabli.

W kolekcji lepiej jest mieć to co jest znane i cenione nie „unikaty”, których pochodzenia czy historii nigdy nie jesteśmy pewni.


(2014/09/09 09:37)

edward1949


Odnośnie Policji  Państwowej   Janku  to w Rozporządzeniu  Ministra  Spraw Wewnętrznych
Dz ust poz 159  pisze odnośnie  uzbrojenia policji  .
-  karabin lub rewolwer i krótki pałasz dla  policji  konnej  szabla wzoru  kawaleryjskiego
 z chwostem skórzanym .
Pałasz występował chyba  tylko jako  broń paradna. (2014/09/09 10:54)

yano57


Panie Edwardzie jak to u nas bywa taki i przed wojną przepisy, regulaminy itp. zmieniały się co kilka lat. I tak w latach trzydziestych policjant nie chodził na służbę z pałaszem tylko z pałką.

Natomiast wspomniane rozporządzenie dotyczy lat dwudziestych i wtedy i szabla i pałasz były bronią jak najbardziej służbową.

Szable dla Policji Państwowej to były przejęte z wojska szable kawaleryjskie 1917. Przysługiwały one policji konnej. kwestią dyskusyjną jest czy odpiłowano w nich boczne kabłąki czy nie. Było jakieś tam rozporządzenie o odpiłowywaniu kabłąków, ale odnajdywane egzemplarze wskazują, że nie we wszystkich przypadkach to zrobiono. Szable dla Policji miały mieć bielone (cynkowane) rękojeści ale tu też nie zawsze tak było.

Co do pałasza, że wspomnianego przez Pana rozporządzenia, to tu zapewne chodzi o tzw. półszablę. To była broń regulaminowa i nie tylko na parady. Rękojeść takiej półszabli to typowa rękojeść wz. 1921, głownia była tylko krótsza (62cm.). Oficerowi Policji przysługiwała też szabla typowa 21/22. Inny był tylko policyjny temblak, orzeł na niebieskim tle i niebieskie prążki na taśmie, nie jak w wojskowym gdzie były czerwone.

Jeszcze jedno inskrypcja typowa na głowniach broni białej dla przedwojennej policji to „Nie Rzucim Ziemi Skąd Nasz Ród”.

Spotkałem też zdjęcie przedwojennego policjanta z szablą wz.34. Może pewna ilość tych szabel tam też trafiła.

(2014/09/09 13:53)

pietka


Witam

Przepraszam, reklamy zasłoniły mi dalszy ciąg dyskusji. Kasuję i nie powielam. :)

Pozdrawiam
Tomek
(2014/09/09 23:02)