Ryngraf i 4 pułk ułanów zaniemeńskich - podróba cz

/ 9 odpowiedzi / 6 zdjęć
Mam prośbę do znawców, by zechcieli się wypowiedzieć na temat oryginalności bowiem spodobał mi się ryngraf wystawiony na Allegro lecz mam wątpliwości, co do jego oryginalności. Zgodnie z opisem ma to być "unikatowy w swoim rodzaju ryngraf wykonany w srebrze z 20-lecia międzywojennego z ukazaniem pięknego orla na tle MB Ostrobramskiej, dostojny i olbrzymi ekstremalnie rzadki (Mega Robota)...z dedykacją-- od rodziców dla syna za przebyty szlak bojowy w 4 Pułku Ułanów Zaniemeńskich -Wilno 1929, pozyskany po repatriantach z tych terenów, zachowana naturalna patyna ,wszystko w oryginale ... wym. dł. 25cm, szer. 14cm, masa 166g - najwyższych lotów Polonik " Dedykacja na rewersie jest datowana na 1927 r., podana waga ryngrafu wynosi 166 gram a znak probierczy jest w małym owalu ! Taki znak probierczy był stosowany od 1932 r. do 1963 r. Tymczasem do dnia 1 stycznia 1932 r. do znakowania wyrobów powyżej 10 gram stosowano tzw. dużą cechę w poziomym owalu z obciętymi bokami. Mały owal był stosowany wyłącznie do wyrobów poniżej 10 gram. Jak zatem jest możliwe, by ryngraf był wytworzony w roku 1929 lub wcześniej ? Ponad to na nałożonej części z wizerunkiem MB Ostrobramskiej powinna się znajdować cecha pomocnicza do znakowania części podrzędnych większych wyrobów w postaci samego godła czyli głowy kobiety w okrągłym polu – vide Michał Gradowski "Znaki na srebrze" Wydanie czwarte, ISBN 978-83-927791-6-2, Warszawa 2010. Powyższe budzi moje poważne wątpliwości więc proszę znawców o opinię, zamieszczając jednocześnie link do aukcji i zdjęcia: http://allegro.pl/ryngraf-pulkowy-wilno-olbrzym-unikat-i7376385839.html

niebora


rewers (2018/05/31 17:56)

niebora


Ponad to 4 pułk ułanów brał udział w działaniach bojowych wojny polsko-ukraińskiej od stycznia 1919 r., potem uczestniczył w zajęciu Wilna i walkach na Białorusi. W lipcu 1920 w związku z ofensywą wojsk bolszewickich, prowadził działania opóźniające. Od 15 sierpnia 1920 brał udział w polskiej kontrofensywie. Swój udział w wojnie zakończył na linii rzeki Berezyny, w momencie zawarcia Traktatu Ryskiego w 1921. Zatem o szlaku bojowym można mówić tylko w kontekście lat 1919 - 1921. Dlaczego zatem ni z gruchy, ni z pietruchy ktoś miałby w roku 1927 wręczać synowi ryngraf z okazji wydarzeń, które miały miejsce 7 lat wcześniej ? (2018/05/31 18:16)

niebora


Zamieszczam również zdjęcia sygnatur w powiększeniu: pierwsza, to cecha z ryngrafu, druga to cecha stosowana do 1932 r. Co sądzą na ten temat specjaliści ? Będę wdzięczny za wszelkie opinie na temat pytania zamieszczonego w tytule: podróba czy oryginał ? (2018/05/31 18:17)

Kris A


Podobny, choć mniejszy: http://allegro.pl/ryngraf-patriotyczny-mb-ostrobramska-duzy-482-i7365141528.html#thumb/1, nie budzi zainteresowania, dlaczego ? Zapewne wiesz, że często na starych artefaktach dodawane są dedykacje, dodatkowe elementy ( np proporczyki, odznaki pułkowe itp), by wzbudzić zainteresowanie i podbić cenę. Twoje wątpliwości są, moim zdaniem, zasadne. Jak mówi znajomy muzealnik "..... ale pewności brak". Zobacz np. to: http://allegro.pl/plakieta-odznaka-5-pulk-ulanow-ostroleka-1925-i7359329086.html Na pierwszy rzut oka nieźle, ale Konstanty Horoch awansowany został na rtm. w 1931r, a dedykacja z 1925r. Grawer antycypował ? mina ;) pzdr k (2018/06/01 09:42)

niebora


Sama plakieta prezentuje wysoki poziom wykonania. Orzeł na odznace to wprawdzie odlew ale emalia położona ładnie. Tylko ciemne kropki po pęcherzykach powietrza na białej emalii zdradzają, że była szlifowana. Sam napis na plakiecie wykonany wprawną ręką dobrego grawera. Elementy ozdobne nałożone fachowo. Natomiast głowa konia to zwykły odlew piaskowy a liternictwo napisu pod nią robione moim zdaniem na wzór liter z plakiety lecz już inną, mniej wprawną ręką. Cóż, może ktoś wierzy, że to oryginał i ma uczciwe intencje. Natomiast licytacja ryngrafu trwa nadal choć napisałem do sprzedającego, że to lipa ponieważ ta dedykacja nie mogła być zrobiona w 1929 r. skoro ryngraf ma nabity znak probierczy używany dla wyrobów powyżej 10 gram dopiero od roku 1932. Znak ten bito na srebrach do roku 1963. Moim zdaniem ryngraf jest z lat 50-tych. Niestety na gruncie zawodowym obserwuję ostatnio dynamiczny przyrost spraw karnych związanych z oszustwami na portalach internetowych i nawet ustawodawca dostrzegł ten problem, wprowadzając w ustawie o ochronie zabytków nowe przepisy karne: Art. 109a. Kto podrabia lub przerabia zabytek w celu użycia go w obrocie zabytkami, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Art. 109b. Kto rzecz ruchomą zbywa jako zabytek ruchomy albo zbywa zabytek jako inny zabytek, wiedząc, że są one podrobione lub przerobione, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Jest to dość nowa regulacja, która daje ofiarom oszustów narzędzia do szybkiego odzyskania straconych pieniędzy na drodze procesu karnego, wszczynanego z oskarżenia publicznego. (2018/06/01 20:55)

niebora


Ryngraf tego samego producenta, posługującego się imiennikiem MG, datowany na 1950 r. i wystawiony przez WCN (2018/06/03 14:27)

niebora


Kolejny ryngraf tego samego producenta, posługującego się imiennikiem MG, datowany na 1950 r. - wystawiony przez antykwariat Niemczyka. (2018/06/05 00:00)

niebora


Powiększony imiennik MG i znak probierczy obowiązujący od 1932 r. do 1963 r. (2018/06/05 00:14)

niebora


Podobny ryngraf sygnowany imiennikiem MG, datowany na 1954 r. - wystawiony na Allegro: https://archiwum.allegro.pl/oferta/ryngraf-srebro-pr-3-imiennik-mg-i7110514606.html (2018/06/05 22:41)