Pułk Ułanów Białystok

/ 50 odpowiedzi / 22 zdjęć
zylkos


Proporczyk z wikipedii org. (2013/03/19 11:44)

zylkos


Czy jest możliwość zeskanowania wpisów???-zbieram takie wpisy...... (2013/03/19 11:47)

zylkos


Co do zdjęcia z niewoli to z numerem.Czy długo był???-stopien ułan.Będę na forum po 22-trza do arbaitu gonić!!! (2013/03/19 11:49)

atyl


 

Pzred wybuchem wojny został powołany do rezerwy  -chyba Grodno tam  4 tygodnie, chodzi mi po glowie  7 , 6  lub 8,1 pluton przeciwgazowy bodajże 28 dywizja?

Przed 1 września wyjazd do Skierniewic...gdzie ogłoszono wojne...pojechał na front -Sulejow, Piotrków Trybunalski, stąd cofali sie... W okolicy Radomia 17 września pochwycony do niewoli, Zawiziony do Radomia , stąd do Kielc... Nastepnie do Czestochowy.Dalej do Niemic-Gerlitz, gdzie przebywał kilka miesięcy, pożniej do majątku w Sudetach? do cukrowni (bodajże majątek Goldberg?-w powiecie Glatz..)

 

Grodno- to 29 dywizja i dokładnie taki szlak, Skierniewice, Sulejów, Piotrków, i nad Wisłę a potem Stalag VIIIA Gorlitz, dalej nie wiem, może roboty.

Na zdjęciach występuje w mundurze ułańskim najprawdopodobniej 10 p ułanów (Białystok ), jeżeli był przeszkolony jako saper-pionier, to w okresie mobilizacji mógł trafić do innej jednostki np do 29 baonu saperów z 29 dywizji. W książeczce powinien być opisany również przebieg służby i kampanii.

 

(2013/03/19 12:04)

Jenny


Jest wpis..nie zauważyłam...zaraz zrąbię zdjatko-



http://img248.imageshack.us/img248/5079/p1240789.jpg

(2013/03/19 12:44)

atyl


No i zagadka sie rozwiązuje

Zdjęcie z okresu służby zasadniczej: pionier w szwadronie Podlaskiej Brygady Kawalerii. Szwadron pionierów Podlaskiej BK był zlokalizowany przy 10 pułku ułanów w Białymstoku. Otok na zdjęciu powinien być szkarłatny. Mylące są proporczyki, bo powinny być czarno szkarłatne, ale mundur do zdjęcia może pochodzić z atelie i nie było na stanie mundyru z obszyciami szwadronu pionierów, więc założył mundur ułański z 10 pułku.

Odnośnie kampanii wrześniowej nadzieją może być informacja z Łambinowic. Niemcy jako naród skrupulatny powinni zanotować takie dane jak przydział, adres zamieszkania, korespondencji, itp. W tej książeczce tego nie ma, bo to książeczka odtworzona po wojnie, gdzie ludzie pewne fakty z przedwojennej służby ukrywali.

Gdzie Pani Ojciec mieszkał przed wojną?

(2013/03/19 16:42)

Jenny


Ojciec urodził sie tu , mieszkał i zmarł tez  w tym samym miejscu-czyli Podlasie , gm.Michałowo  Nowa Wola (2013/03/20 08:43)

zylkos


Czyli tzw.mała masakra z proporczykami i otokami.... (2013/03/20 09:33)

zylkos


Legitymacja do odznaki. (2013/03/20 09:56)

zylkos


środek legitymacji na mjr.Sokołowskiego Józefa zamordowanego w Katyniu. (2013/03/20 09:57)

zylkos


Odznaka (2013/03/20 09:57)

zylkos


Tzw.zadek (2013/03/20 09:58)

zylkos


Tak to wyglada. (2013/03/20 09:59)

zylkos


Wpis z książeczki wojskowej po 1946 roku. (2013/03/20 10:00)

zylkos


Wachmistrz Antoni Wagner-Bydgoszcz z odznakami :-1 pułku ułanów i szwadronów pionierów. (2013/03/20 10:02)

zylkos


St.pionier elew z odznaką pamiątkową. (2013/03/20 10:04)

formoza58


Wachmistrz Antoni Wagner...Stary Krechowiak i Weteran pułku.Na jego piersi widoczna jest również odznaka pamiątkowa Frontu Pomorskiego. (2013/03/20 10:08)

Jenny


Nie wiem o co chodzi...ale mam wrażenie , ze kiedys coś podobnego widziałam ta tytulowa kartka z odznaką... legitymacja...

I jeszcze coś chodzi mi po glowie nazwisko-

Szela -ze wspominek ojca. 

(2013/03/20 12:07)

Kriskros1972


Nie wiem co powiedzieć. To nie jest proporczyk 27. PUł. z 1920 r.!!!!! W czasie wojny polsko-bolszewickiej Pułk, jako 203 Ochotniczy Pułk Ułanów nosił barwy swojego macierzystego pułku - tj Pułku 3. Ułanów, tzn. proporczyk żółto-biały. Opieram się na pracy C. Leżeńskiego, L. Kukawskiego "O kawalerii polskiej XX wieku" str. 351. Również w filmie "Bitwa warszawska", gdzie występuje Pułk, żołnierze noszą właśnie takie proporczyki. Dopiero po przemianowaniu pułku w 1921 r. na 27. Pułk Ułanów nastąpiła zmiana proporczyków na żółto-białe z biało-granatową żyłką. Zastanówmy się czy jest sens pisania, szczególnie kiedy wielu ludzi tutaj szuka pewnych rzetelnych informacji. (2013/03/20 16:19)

formoza58


;-)...Apropo Szeli...Coraz konkretniej "chodzi" Pani po głowie",JennyRotmistrz Henryk Szela był w 1939 roku dowódca 1 szwadronu pionierów,stacjonującego w Białymstoku,a wchodzącego w skład Podlaskiej Brygady Kawalerii.Stopniowo i treściwie dokłada Pani odzyskane z pamięci wiadomości i czuję,że wszystko zmierza do happy endu ;-) (2013/03/20 16:45)

Jenny


Mam pytanie, czy posiadając na dziś dzień ową wiedzę... tzn to co wyżej ,mogłabym w Białymstoku gdzieś sie zgłosić , aby uzupełnić informacje na temat pobytu mego ojca w w wojsku ? (2013/03/21 08:44)

zylkos


Centralne Archiwum Wojskowe.W Białymstoku  nic nie ma,szukam wiadomości o Dziadku tak samo-plutonowy rezerwy kawalerii.Już kilka lat.A tak z zapytaniem czy Niemce odszkodowanie wypłacili za pracę,bo wnioskuję,że chyba nie-mój Dziadek zmarł w XII 1988 roku i polski rząd stwierdza,że nie należy się!!! (2013/03/21 09:39)

zylkos


W związku z zaistniałym stanem faktycznym i brakiem jakichkolwiek sensownych odpowiedzi instytucji polskich odpowiedzialnych za takowy stan rzeczy,zwrócę się z zapytaniem do sądu odpowiedniego landu w Dojczlandzie z zapytyaniem:,,...jednym się wypłaca drugim się nie wypłaca...,,.Pracuję nad pismem w ichnim języku.- Spreche und schriebe Deutsch...także żaden Cwaniaczek teraz mnie nie oszuka.Jak to mawiała Dziadek,gdy kości od PANA BAUERA dostawał:,,Ordung-muss sein und wird sein,, (2013/03/21 10:23)

Jenny


Nie ...niikt nigdy niczego nie wypłacił... 

Mój ojciec nie żyje już od 16 lat...Spośród naszj szóstki...ja jako najmłodsza byłam jak on mnie nazywał jego,,aniołkiem,,.Tematodkopywnie historii naszedł mnie jakiś czas wstecz... 

Ogólnie to zaczeło sie od wizyty pana Aleksandra Ziniewicza, który zbiera dokumentację na teat swego dziadka...który był serdeczxnym kolega mego dziadka...obaj podooficerowie w armii carskiej... On posiada foto z moim dziadkiem, ma spory zasób wiedzy. pisze... Dziadkowei nasi walczyli na Mazurach...nie wiem czy to nie bitwa pod Tonnenbergiem...?w okolicy Szczytna... pożniej pojmani do niewoli...  Walczyli tez na froncie japońskim?

Mam sie spotakć z panem A.Z . dużo sie wyjaśni... Bardzo mnie to zainteresowało.Zakręciłam się... 

Tak przy okazji zaczęłam poszukiwać jakichkolweik możliwości poznania... natrafilam na dokument wyd. przez konsystorza  o śmierci mojjje babci Julii (matak ojca) rodzonej w 1892 tu na Podlasiu roku zmarłej w 1919 r  we wsi Pietropawłowsk w obwodzie czy jakos tak omskim...na tyfus plamisty...

Zaczełam zastanawiac sie co tam ona robiła niespełna 27 -letnia kobieta z czwórką dzieci... Doszłam do wniosku, troche pogadałam ze starszym,i ludżmi we wsi, ze ona byla na uchodżctwie tzw ,,Bieżaństwo,,


To spora historia... 

 Postanwiłam zgłębić, a tak jak juz ruszyłam to pomyslałam sobie, ze jestem winna pamięci ojca , ktorego los doświadczył okrutnie nie jeden raz... 

Powiem tylko, ze uprzedni system  bardzo skrzywdził ojca, wyeliminował. Ludzka zazdrość, zawiść, pomówienia... 

Walczył jak umial w koncu uległ, pogodził sie... Musiał żyć... Cięzko całe życie pracował. 

To tak po wielkim skrócie... 

(2013/03/21 11:46)