Prośba o pomoc w wydatowaniu fotografii i dalszej

/ 12 odpowiedzi / 4 zdjęć
W swoich zbiorach posiadam dwie fotografie jednego z członków rodziny (na fotografiach czapka z białym otokiem) i zależy mi na w miarę dokładnym wydatowaniu tych fotografii.

Co wiem:

Zdjęcie 1. http://postimage.org/image/ezkn5qhct/

zdjęcie pierwsze, od lewej:
- st. ułan, personalia i formacja NN (nie potrafię zgrać otoku czapki z odznaką),
- mundur wz. 19 (niski kołnierz),
- państwowa odznaka sportowa i NN odznaka pułkowa (póki co pos jest chyba jedyną wskazówką jak dla mnie co do daty tj. po 1931 roku),
- pas główny NN (być może wz. 31),
- szabla wz. 96 (nazwa wzoru wg. http://www.weu1918-1939.pl, tajemnicą pozostaje jednak czy była na wyposażeniu atelier czy jednostka miała takowe na stanie),

postać druga:
- plutonowy, personalia znane, jednostka: 16 Pułk Ułanów Wielkopolskich,
- mundur wz. 19 (niski kołnierz),
- p.o.s, o. strzelecka i odznaka pamiątkowa 16 pułku,
- pas główny oficerski bez koalicyjki (co ciekawe występuje także na drugiej fotografii),
- szabla wz. 96...
- nn naszywka na rękawie jedyne co mi się kojarzy dla celowniczych CKM (na drugiej fotografii brak)

Fotografia posiada pieczęć zakładu tj. fotografia artystyczna "WIOL" Bydgoszcz ul. Św. Trójcy 21.

Zdjęcie drugie (indywidualne) opis taki sam jak w przypadku fotografii pierwszej, brak NN naszywki na rękawie i stempla zakładu fotograficznego.

Zdjęcie 2. http://postimage.org/image/aetq8huon/

Czy zdjęcia te można wydatować dokładniej niż to, że wykonane jest w lub po 1931 roku ? Czy pomijam jakieś istotne szczegóły ? Do jakiej jednostki przypisać widocznego na pierwszej fotografii starszego ułana ?




formoza58


Tak,można wydatować na tyle dokładniej,że dotyczą okresu po 1935 roku.Na obydwu z całą pewnością jest to ułan 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich.Na pierwszym zdjęciu stoi z kanonierem (prawdopodobnie z 11 DAK stacjonującego również w Bydgoszczy),na drugim prócz białego otoku,układu kolorów na proporczyku i zarysowi odznaki pamiątkowej na korzyść "Szesnastki" przemawiają charakterystyczne budynki koszarowe...A czy na fotografiach jest jeden i ten sam  kapral 16P.Uł ?... (2012/12/30 23:19)

capitan2


Z całą pewnością to jedna osoba. No właśnie kapral czy plutonowy ? Na pierwszej fotce w dużym powiększeniu widać trzy belki, ale na czapce są raczej dwie. Skąd ta pewność, że dotyczą okresu po 1935 roku ? Jaki szczegół pomijam ? (2012/12/30 23:29)

WachmistrzKOP


Niestety ktoś, kto nanosił kolory na zdjęcie nie przyłożył się, lub rozmazały się one z biegiem lat. Czy ten po lewej to kanonier DAK jak twierdzi Krzysiek? Napewno nie ma odznaki DAK przy mundurze, jaka to jednak odznaka, ciężko określić. Ogólny kształt odznaki przywodzi na myśl 5 Pułk Ułanów, otok też jako tako by pasował, proporczyki już nie bardzo.
Szable są raczej rekwizytami do zdjęcia, chyba, że Panowie przynieśli je ze sobą w rękach, bo żadna nie jest umocowana do pasa rapciami czy żabką.
Niskie kołnierze mundurów i porządnie usztywnione czapki potwierdzają datowanie Krzyśka na lata 35+ (2012/12/30 23:32)

Pathe39


Po lewej to nie 11 DAK. Odznaka inna, a nie ma możliwości, aby kanonier miał odznakę kawalerii. Nie tylko szable to rekwizyty - pas po prawej także. (2012/12/31 01:26)

zylkos


Dwaj delikwenci:pierwszy ze szwadronu pionierów nr.3? (Poznań),drugi z 16 pułku ułanów.(pionier) dlatego te szble w ręce i proporczyk czarno-biały. (2012/12/31 05:29)

zylkos


Odznaka szadronów pionierów-zbiorcza dla wszystkich szwadronów.Fotograf miał fantazję i CHWAŁA MU za to...... (2012/12/31 05:36)

zylkos


U pioniera z białym otokiem gruba belka pierwsza,druga cieńsza.Na pewno są trzy.To plutonowy.Aparat tego już nie wyłapał...skutek złego naszycia belki....a raczej jej bliskości z pierwszą..za mała przerwa między nimi.Przed woją nie było cyfrówek...-pozdrawiam!!! (2012/12/31 05:45)

formoza58


Pero,pero,bilans musi wyjść na zero...Jeśli na otoku są dwie kapralskie,to na naramienniku również muszą być dwie.Ta trzecia to zapewne cyfra "16",lub monogram Szefa umieszczona za belkami. (2012/12/31 09:54)

formoza58


O,właśnie mniej więcej tak ma na naramiennikach kapral umieszczony na pierwszym zdjęciu. (2012/12/31 10:04)

Pathe39


Taki sposób umieszczania cyfry był modny w Bydgoszczy. Mam zdjęcie podificerów 11 DAK, z których połowa ma 11tkę tak samo umieszczoną. (2012/12/31 10:57)

capitan2


Bardzo dziękuje za pomoc w określeniu lat, w których wykonano te fotografie. Niestety skan jest jaki jest i stąd pewne kwestie sporne. Pod lupą widać trochę więcej. Na naramiennikach na pewno nie ma cyfr, "coś" dochodzi do krawędzi i przechodzi pod spodem, więc raczej trzecia belka, która pod dobrą lupą także daje się zauważyć na czapce. Co do kolorów na proporczykach: I postać kolory czerwony (u góry) i granatowy (u dołu), II postać (od góry) granatowy, czerwony, biały.Niestety na skanie kolory te trochę się zlały.
Interesuje mnie jeszcze jeden szczegół widoczny na fotografii: http://postimage.org/image/l1c7271tv/ . Czy może to być odznaka przyznawana celowniczym ? Pod lupą daje się wyraźnie rozpoznać przerwa pomiędzy pierwszymi grotami (dalej zagięcie materiału) i osobna kreska pod łódką (?). (2012/12/31 17:00)