Odznaka Szkoły Podchorążych Piechoty w Ostrowi Maz

/ 28 odpowiedzi / 4 zdjęć
Witam, od jakiegoś czasu zajmuję się genealogią rodziny i mam kilkanaście zdjęć mundurowych, które próbuje zidentyfikować. Na pierwszy rzut prosiłbym o identyfikację muundury brata mojej babci. Jedyne moje skojarzenia to Włodzimierz Wołyński (stamtąd pochodzi rodzina). Zdjęcie wrzuciłem na albumie google (można powiększać, skan w wysokiej rozdzielczości).


https://picasaweb.google.com/lh/photo/HwZP7M7j25C3bnC4yQA-0CmeR9SMkINkbwiXY_PKz5w?feat=directlink

Pozdrawiam Tomek
edward1949


na naramiennikach cyfry 45 -45 Pułk Piechoty Strzelców Kresowych wchodził w skład 13 Dywizji Piechoty.Stacjonował do 1939 roku w Równem.Wywodził się z Armii Polskiej we Francji.W kampanii wrześniowej odkomenderowany do rezerwowej Armii PRUSY .Walczył w rejonie Tomaszowa Mazowieckiego.
Odznaka Szkoły Podchorążych Piechoty  w Ostrowie Mazowieckim. (2012/04/09 20:56)

Redakcja


Może będzie łatwiej (2012/04/09 21:10)

edward1949


ma jeszcze jakąś odznakę na koalicyjce ale słabo widoczna. (2012/04/09 21:30)

marcin12345


ma jeszcze jakąś odznakę na koalicyjce ale słabo widoczna.

Jest to POS - Państrowa Odznaka Sportowa.
Tu masz trochę nt. temat: 

http://www.weu1918-1939.pl/piechota/odznaki/pos/departament_piechoty_odznaki_pos.html (2012/04/09 21:36)

edward1949


może to być i chyba jest Państwowa Odznaka Sportowa. (2012/04/09 21:37)

Kowalinho


To może dodam detale: kurtka oficerska wz. 1927, rogatywka wz. 1927, pas oficerski w wersji wyjściowej podszyty skórką/filcem (widać nici wzdłuż krawędzi poprzeczki).
Stopień - podporucznik.
Zdjęcie z lat 1930-1936.
:-) (2012/04/09 23:03)

edward1949


otok na rogatywce pewnie granatowy jak to w piechocie .ciekawe jakie miał patki ,jakoś nie odróżnia się ta żółta mewka. (2012/04/09 23:32)

Rumcajs


Żadna "mewka" się nie wyróżnia. I to jest bardzo intrygujące. W przypadku wężyka wyraźnie widać rozkład półcienie powstały przy jego naszywaniu, a znacznie grubszego zarysu patki nie widzę (chyba, że to wina mojego monitorka). Brak pogrubienia i od tyłu i po górnej krawędzi kołnierza. Czy jeszcze ktoś wtedy naszywał go bezpośrednio na kołnierz? Kolego Edwardzie czy nie wydaje ci się, że sam układ linii wężyka nie jest jakiś mało równy? (2012/04/10 00:11)

WachmistrzKOP


Zwróćcie też uwagę na kolor "koalicyjki" od pasa. Zdjęcie jest ostre i dość wyraźne a ona wygląda bardziej jakby była czarna niż naturalnego koloru skóry. (2012/04/10 06:50)

jarema


A dlaczego on ma odznakę CWK? (2012/04/10 10:28)

edward1949


Po przeglądnięciu kilkunastu zdjęć stwierdzam że koalicyjki były z reguły  koloru czarnego.Ale bardzo ładnie wykończony jest kołnierz no i bardzo dobrze dopasowane są  do niego patki.Taki wzór wężyka oficerskiego też był stosowany chociaż osobiście mi się nie podoba.Połączenie bajorku z nicią metalizowaną,może był tylko jeden rodzaj bajorku. (2012/04/10 10:33)

TomekT


Witam, dziękuję bardzo za pomoc, nie spodziewałem się takiego odzewu. Poukładam w głowie te wszystkie informacje, no i mając już punkt zaczepienia można poczytać w literaturze. Jeszcze raz wielkie dziękuję. Jak będę miał troche czasu to wrzuce kolejne zdjęcie tylko nie wiem czy nowy wątek czy dorzucić do tego.Pozdrawiam Tomek (2012/04/10 10:55)

jarema


@Edward: Koalicyjki były koloru pasa. A wszystkie pasy używane w WP (poza okresem wczesnych lat 20.) były koloru brązowego.   (2012/04/10 12:02)

edward1949


A to jest regulaminowy pas i koalicyjka? Widziałem takich wiecej. (2012/04/10 12:44)

edward1949


A to jest regulaminowy pas i koalicyjka? Widziałem takich więcej.Zgadzam się co do tego że koalicyjka musiała być w kolorze pasa bo jakże mogło być inaczej.
(2012/04/10 12:47)

formoza58


Jarema,to nie jest odznaka CWK,przyjrzyj się uważnie...bez urazy ;-) (2012/04/10 15:06)

edward1949


Jeżeli patki są czarne a tak podejrzewam to ciężko to będzie udowodnić. (2012/04/10 15:19)

edward1949


Jeżeli patki są czarne a tak podejrzewam to ciężko to będzie udowodnić. A patki są wz 1927.
(2012/04/10 15:21)

TomekT


Kolejne zdjęcie z tego co się orientuję to ta sama jednostka. W linku fotografia w wyższej rozdzielczości. 

https://picasaweb.google.com/lh/photo/izXeuZjgNAaE4IS9CMyWkymeR9SMkINkbwiXY_PKz5w?feat=directlink (2012/04/10 19:11)

Rumcajs


A może kolor patek wcale nie jest czarny? Z góry założyliśmy, że muszą być czarne. A tu kolor patek praktycznie jest w czarno-bieli porównywalny w odcieniu z kolorem munduru. Może warto poszukać po służbach które miały patki w kolorze kurtki np. intendentura, prowiantura, oficerowie rachunkowi lub oficerowie kancelaryjni. A jaskółka miała kolorek jasnoniebieski. I to może być powodem zlewania się patek z kolorem kołnierza. Stąd moje "niezauważenie" patek. (2012/04/10 19:30)

ajzeman


Ja bym powiedział, że artyleria i po prostu takie światło, że nie widać - ja tam widzę wypustkę. (2012/04/10 22:26)

hubert1997


1) Na powiększeniu widać, że patki są naszyte, a wężyk nie leży bezpośrednio na kołnierzyku.
2) Mnie też wydaje się, że patka jest koloru munduru, ew. troszkę ciemniejsza. (2012/04/10 22:41)

edward1949


doczytałem się że był pluton zwiadu konnego.Może nazwisko tego oficera coś by dało.Ponoć było tam tylko 68 oficerów. (2012/04/10 22:56)

WachmistrzKOP


Odznaka na mundurze jest odznaką Szkoły Podchorążych Piechoty w Ostrowi Mazowieckiej a nie CWK, to napewno, zresztą ktoś już to napisał wyżej.
Patki mogą być faktycznie jakiejś służby a nie poprostu "piechocińskie" nie mam teraz możliwości sprawdzenia na bieżąco co by pasowało do tego.
Wiem, że skóra ciemnieje z czasem i większość przedwojennych pasów wygląda teraz na bardzo ciemny brąz, ale tu mamy do czynienia ze zdjęciem z epoki. Jak ktoś chce robić kopie na podstawie oryginałów, to niech nie zapomina o działaniu czasu (to w temacie zdjęcia pasa, które prezentuje Edward).
Zdjęcie grupowe to prawdopodobnie pamiątkowa fotka kompanii na zakończenie Szkoły (wielu ma odznaki przy kieszeniach), prawdopodobnie pochodzi z tego samego okresu. (2012/04/10 22:58)

Rumcajs


Nie bardzo rozumiem, czemu istnieje tendencja do założenia od razu, że każdy człowiek w mundurze musi należeć do formacji bojowych. Przecież istniała cała armia oficerów przydzielonych do służb tyłowych - choćby kwatermistrzostwa lub sądownictwa. Przecież przydział do służb zaplecza wcale nie jest wyznacznikiem "gorszości" danej osoby. Do tej funkcji także trzeba było skończyć podchorążówkę, a do tego posiadać również wiedzę fachową z danego zakresu.
(2012/04/10 23:18)