Noworosyjsk 1916/1917-jaka to formacja?

/ 18 odpowiedzi / 5 zdjęć
spotter


drugie zdjęcie (2013/09/08 11:15)

JaRost


Przodek był szeregowcem. Wydaje mi się że na pagonie widać numer 111. Można przypuszczać, że mamy do czynienia ze 111. Dońskim Pułkiem Piechoty (w 1914 stał w Kownie). Możliwe jest także, że to inna szyfrówka i która się zniekształciła. Ciężko coś więcej powiedzieć. Można zauważyć rubachy charakterystyczne w późniejszym okresie wojny. To znaczy, że mają one naszyte kieszenie. Można zauważyć, że każda jest inna. Egzemplarze u siedzących panów mają także dość ciekawie zakończone mankiety.  (2013/09/10 20:25)

darda


Te rubachy faktycznie ciekawe - nie tylko mankiety z patkami, ale też wszywane - i zapewne w całości przyszyte - pagony "jeżedniewne", czyli barwne.
Furażki z paskami - jak dla konnych, jednak brak ostróg, a to wszak nie Kozacy. Na jednej z czapek brak kokardy, na papasze chyba też... To zdjęcie raczej na pewno zrobione po rewolucji lutowej.
Na starszym przodek kolegi też w czapce z paskiem. Szyfrówka chyba rzeczywiście na 111 pułk wskazuje.

Obie fotki z Noworosyjska? (2013/09/10 21:12)

spotter


Witam

Prawdopodobnie obie fotki są z Noworosyjska. Na tej gdzie są 2 osoby, jest data 21 listopad 1916, ale miejscowość nieczytelna, a na tej drugiej Noworosyjsk pażdziernik 1917. Obie wiadomości z tyłu zdjęcia pisane są po rosyjsku i tą samą ręka.

W rodzinie krążyła podobno kiedyś opowieść, że dziadek służył w kubańskim kozackim wojsku i był dowódcą taczanki, niestety do mnie dotarły już tylko pogłoski i te 2 zdjęcia. Przy dużym powiększeniu i użyciu lupy ten nr 111 zmienia się. Wygląda jakby to były 2 znaki jeden nad drugim. A co z tą "miotełką", którą trzyma mój dziadek? Czy to może być jakaś forma tzw. nagajki?

 

(2013/09/11 14:45)

JaRost


to ja poproszę jeszcze o zbliżenie na drugi (lewy patrząc od strony oglądającego) pagon. Im większe zbliżenie tym lepiej.  (2013/09/11 17:25)

darda


Ja tam raczej jestem przekonany, że to 111 pułk - nic innego na pagonach nie widzę.
Co do tej "miotełki", to z pewnością nie jest ona nahajką. Już raczej palemką wielkanocną :-) (2013/09/11 18:56)

JaRost


Ja niby też jestem o tym przekonany, ale i tak chce ten pagon z bliska w dużej rozdzielczości zobaczyć :P 

Kawaleria odpada na obecnym etapie. Poza 111 PP nie było w armii carskiej jednostki o tak wysokim numerze. Kozaków kubańskich można wykluczyć. U nich lans w czerkiesach był na porządku dziennym, więc do zdjęcia tym bardziej nie godziło się pokazywać tak jak to widać na załączonych obrazkach. :)  (2013/09/11 20:52)

darda


Ja tam bym nie wykluczał niczego - ale dopiero po rewolucjach. Losy Polaków w czasie wojny domowej w Rosji były tak poplątane, że mógł taczanką z Kubańskimi Kozakami jeździć - ale tego to już z tych fotek się nie dowiemy.
Przodek kolegi był najprawdopodobniej  w 111 przynajmniej do rozpadu armii. Później mógł być wszędzie. Żołnierze z pierwszego planu na zdjęciu z 1917 mają raczej czerwone pagony, a 111 miał na "jeżedniewnej" stronie niebieskie... (2013/09/11 22:06)

spotter


Na pagonie z lewej też widać jakieś 111 lub III. Tylko to Kowno do niczego nie pasuje. Poza tym Doński 111 Pułk Piechoty rzeczywiście miał niebieskie pagony.

Dziadek na pewno był pod koniec 1917 w "czarnomorskim szpitalu wojskowym". W 1917 w  Krymsku niedaleko Noworosyjska babcia urodziła syna. Później wracali do Polski (oboje byli z Polski). W 1918 byli już w Równym -Ukraina, 1920 Mikaszewicze- Białoruś i ok. 1933 w Brześciu.

Link do pagonów w większej rozdzielczości

https://plus.google.com/photos/116815624452375323019/albums/5922733990561246497?authkey=CJWr_L3e7rznqAE

(2013/09/12 16:31)

spotter


Na pagonie z lewej też widać jakieś 111 lub III. Tylko to Kowno do niczego nie pasuje. Poza tym Doński 111 Pułk Piechoty rzeczywiście miał niebieskie pagony.

Dziadek na pewno był pod koniec 1917 w "czarnomorskim szpitalu wojskowym". W 1917 w  Krymsku niedaleko Noworosyjska babcia urodziła syna. Później wracali do Polski (oboje byli z Polski). W 1918 byli już w Równym -Ukraina, 1920 Mikaszewicze- Białoruś i ok. 1933 w Brześciu.

Link do pagonów w większej rozdzielczości

https://plus.google.com/photos/116815624452375323019/albums/5922733990561246497?authkey=CJWr_L3e7rznqAE

(2013/09/12 16:32)

darda


Sprawa przynależności pułkowej przodka kolegi przed Rewolucją Lutowa wydaje się rozwiązana:  111-й пехотный Донской полк .

Trudniejsze do wyjaśnienia jest młodsze zdjęcie. Związek pomiędzy uwiecznionymi osobami jest chyba nie do wyjaśnienia - przynajmniej wyłącznie na podstawie tego zdjęcia. Mogą to być żołnierze jednego pułku (już niekoniecznie 111-go), członkowie Rady Żołnierskiej niewiadomego szczebla, rekonwalescenci z jednego szpitala, członkowie Związku Wojskowych Polaków itd, itd... Możliwości tyle, ile wyobraźnia podpowie, a każda równie nieudowadnialna ;-)

Może opis z odwrotu zdjęcia mógłby coś pomóc? A może coś z przekazów rodzinnych? (2013/09/12 19:03)

JaRost


Na obu zdjęciach przodek ma pagony o jasnym fototonie co możne świadczyć o pagonach polowych lub niebieskich. te ostatnie czasem potrafią baardzo jasne wyjść. Ci z wszytymi pagonami nie mają także szyfrówek więc mogą być oni z zupełnie innej jednostki. Mogą to być koledzy ze szpitala. 

pomęczyłem się trochę ze szlakami bojowymi Armii i Korpusów Armijnych w których 111 służył. Rzeczywiście nieco daleko na ewakuację rannego. sztab 3 Armii w końcówce wojny mieścił się w Połocku. No ale to była Rosja. 

Jest jeszcze wątek rzymskiej szyfrówki. Było trochę jednostek używających rzymskich cyfr. Nic wrzuciłem link do fotek kolegom zza wschodniej granicy.... :)  (2013/09/12 19:04)

JaRost


Koledzy w pierwszych odpowiedziach przychylają się do 111 pułku. Ranny mógł teoretycznie być odesłany tak daleko. 

Pojawił się także wątek, iż przodek mógł służyć w 111 Zapasowym Pułku Piechoty, który stacjonował w Groznym, a więc stosunkowo niedaleko jak na rosyjskie standardy i w Noworosyjsku przebywał z różnych powodów.  (2013/09/12 20:19)

spotter


Przesyłam jeszcze fragment drugiej strony fotografii. Podobno dziadek został ranny w walce z turkami. Musiał stacjonować dłużej w pobliżu Noworosyjska, bo przecież babcia nie wędrowałaby za nim przez pół Rosji będąc w ciąży.

 

 

(2013/09/13 17:10)

PRUSS


г.Новороссийск
1917-го года октябрь
Черноморский госпиталь
Доб. (Добровольного) О-ва (Общества) Кр.Кр. (Красного Креста)

Noworosyjsk
1917 rok październik
Czarnomorski szpital
Dobrowolnego Społeczeństwa Czerwonego Krzyża (2013/09/13 18:15)

darda


/.../ Musiał stacjonować dłużej w pobliżu Noworosyjska, bo przecież babcia nie wędrowałaby za nim przez pół Rosji będąc w ciąży.

 


To nie argument - Polki wówczas potrafiły dużo bardziej nieprawdopodobne podróże robić, byle być blisko swego rycerza :-)
Gorzej z tą wzmianką o Turkach. Skądinąd nie wiem, gdzie 111 był odtwarzany po augustowskim pogromie. Jeśli na Kaukazie, wszystko byłoby jasne. (2013/09/13 20:35)

spotter


Dzięki za wszystkie informacje. (2013/09/16 15:11)

kuba18


Dobrowolnoje Obszczestwo znaczy  Stowarzyszenie Dobrowolne, nie społeczeństwo w tym przypadku.Pozdrawiam! (2014/01/21 12:47)