Niemieckie pulki piechoty w czasie I.w.s. - rozroz

/ 12 odpowiedzi

Salvete,

Wczytuje sie w dzialania wojenne w okolicy Grajewa.

Wspominany jest 229. rezerwowy p.p., a za chwile 229. p. p. Obrony Krajowej (Landwher).

Czy to jest to samo czy jednak to byly dwie rozne jednostki?

Oczywiscie byl jeszcze sobie (chyba) nie rezerwowy I nie Obrony Krajowej ale zwykly 229. p.p.?


Pozdrawiam,

:-)

nomad3


Z tego co mi wiadomo w czasie I wojny światowej istniał tylko:
Reserve-Infanterie-Regiment Nr. 229 (RIR 229)
Res.-Inf.-Rgt. Nr.229 (+ MG-Zug) aufgestellt in Breslau (Stab, I., II. & III. Btl. vom Ers.-Btl./Gren. Rgt. Nr.11 und Inf.-Rgt. Nr.51 (insgesamt nur 20% Gediente, 80% Kriegsfreiwillige).
wchodzący w skład 50. Reserve-Division i w okolicach Grajewa przebywał:
01.10. – 05.11  Stellungskämpfe bei Grajewo-Wizajny

(2014/12/18 00:07)

Gandalf de Grey


Salve Normad3,

Dziekuje za odpowiedz. Czyli byl tylko jeden jedyny 229 RIR a nie zadne tam Landwhery itd.

I rozumiem, ze czas jaki podajesz tzn 01/10-05/11 odnosi sie do 1914 r.?

Bardzo dziekuje za wyjasnienie !


:-)

(2014/12/18 12:40)

waldekkrona


Grajewo to moje rodzinne strony! Napisz jakie będą wyniki Twoich poszukiwań. Mój wujek (mieszkający dalej w Grajewie) był wojskowym, więc może coś pamięta. Podpytam się w Święta :) (2014/12/24 09:47)

Gandalf de Grey


Salve Fuchs I Waldekrona,

Dziekuje za newsy.

Fuchsi, tam tylko potwierdza, ze okolo 20 pazdziernika 229 r.p.p. bil sie w okolicach Grajewa I Czarnej Wsi. Hmmm mysle, ze lepiej by bylo dostac w rece ksiazke o tym 229 r.p.p.

W Grajewie jest z tego okresu pochowany polegly wlasnie z tego pulku. A w Czarnej wsi tez jest cmentarz, ale ponoc zalozony dopiero w 1915 r? Ale pewnie to nie jest dobra informacja, bo pewnie ten polegly w Czarnej Wsi zostal tam juz pewnie pochowany w 1914 r. wlasnie w pazdzierniku.


Niestety nie wiem nic o pochowanych w Czarnej Wsi, ale odnosnie samego Grajewa, to po dluzszym dopytywaniu sie ustalilem ze:

Polegli Nimecy byli na poczatku chowani na terenie dawnego cmentarza ewangielickiego przy ul. Szkolnej. Jakkolwiek w tym samym czasie (pewnie juz po zdobyciu Grajewa w 1915 r.) byl jeszcze cmenatrz wojenny przy owczesnej ul. Strazackiej w poblizu owczesniego szpitala wojennego. W 1935 r. dokonano ekshmacji pochowanych zolnierzy I peniesiono ich na cmentarz ewangielicki przy ul. Szkolnej.

Obecnie nie ma juz cmentarza ewangielickiego  bo zostal on wchloniety  w latach 19145-48 przez cmenatrz katolicki I teraz jest tam tylko kwatera poleglych Niemcow.

Co do poleglych Rosjan, a przeciez tez tacy byli, zanim Grajeow zostalo zdobyte przez Niemcow, to chowano ich najprawdopododbniej na owczesnym cmenatrzu prawoslawnym , ktory miescil sie miedzy miastem a koszarami przy ul. Lesniej  (obeznie Wojska Polskiego) z jednej strony a z drugiej za torami kolejowymi. Rzecz jasna cmenatrz ten juz dawno nie istnieje...

Jesli macie inne informacje to dajcie znac :-)

(2015/01/13 19:16)

fuchsi


Salve Gandolf,

co dot. cmentarze, niestety nie moge pomagac. Na tym nie posaiadam informacje.W kziasce Maxa Dehnena tylko jest wymeniony, ze 18. pazdziernika 1914 XXV. Reservekorps atakowac z kierunku Lyck zajmuje Grajewo. 22.pazdziernika 50. opusci Grajewo zeby atakowac w kierunku Raygrod. O cmentarazach nie ma mowy.

Co zdobycie kroniki RIR 229 - trzeba szukac w internecie, gdzie jest dostepnie i ile kosztuje. Ja ma nadzieje, ze przyjaciel zrobi mnie skan...........tak dlugo trzeba czekac - niestety.

Prosze mnie wrocic uwage/przypominac na ten temat za kilka miesiece - niestety. Nie wszystko jest pod reka. Przepraszam za to.

(2015/01/13 22:28)

Gandalf de Grey


Salve Fuchsi,


Dziekuje za odpowiedz.

Czy moze Max Dehn (na ktorej strone?) podaje inmformacje ile ten XXV Korpus Rezerowy poniosl strat zajmujac Grajewo.

Czy wspominany przez Ciebie 50 to 50. rezerwowy oddzial kawalerii? jesli tak to moze wiesz czy ktos publikowal gdzies jegos monografie? Wiem, ze z tego 50. r.o.k. byli polegli I pochowani w Grajewie wlasnie 22 pazdziernika 1914 r. Ale nie mam konkretow.

Jeszcze raz dziekuje!

:-)

(2015/01/14 15:28)

fuchsi


Salve,

Max Dehnen notowal Grajewo tylko raz na stronie 112 i oznaczyl t " * " jako teren obcy, wiec Rosje.

Opisuje wydarzenie tak: W dniu 17 pazdziernika przygotywuje sie XXV. Korpus rezerwowy (Reservekorps) na poludniowym-zachodniu od Lyck, wygoni Rosjan przez granice i zajmuje nastepnego dnia miasteczko Grajewo.

Jako miejsce pochowki podaje:

- MILUSSEN, nowy cmentarz wiejski, 6 nieznanych z RIR 226 i 225

- MILUSSEN, cmentarz przy (obok) CZUB, ochotnik Riedel, 2 nieznane z RIR 225, 1 Rosjan

- GLINKEN, cmentarz wiejski 1 nieznany RIR 225, 1 Rosjan

- SOLTMAHNEN, cmentarz wiejski, 12 nieznanych RIR 227 i 228, 26 Rosjan

- KOBILINNEN, cmentarz wiejski, porucznik Stumpf RIR 228

- LYCK, cmentarz wojenny, ochotnik Hoppe RIR 228

- LYCK, grob w ogrodzie  szpitala garnizonowego, Musketier Knappe RIR 225

------------------------------------------------------------------------------------------

50 dywizja rezerwowa opusci Grajewo, porusza sie w kierunku Raygrod, przeprowdzi walke nocna przy CZARNAWIES (*=teren obcy) ze znacznymi stratami o po ciezkim marszu nocnym osiega szose Lyck-Borschimmen.

W skladzie 50. dywizji rezerwowej wchodzil w r 1914:

  • 99. Reserve-Infanterie-Brigade
    • Reserve Infanterie-Regiment Nr. 229
    • Reserve-Infanterie-Regiment Nr. 230
  • 100. Reserve-Infanterie-Brigade
    • Reserve-Infanterie-Regiment Nr. 231
    • Reserve-Infanterie-Regiment Nr. 232
    • Reserve-Kavallerie-Abteilung Nr. 50
    • Reserve-Feld-Artillerie-Regiment Nr. 50
    • Reserve-Pionier-Kompanie Nr. 50
  • Kronika Reserve Kavallerie Abteilung Nr. 50 mnie nie jest znany.

    Kronika RIR 229 jest dostepna w archiwum we Freiburgu.

    pozdrawiam serdecznie

    (2015/01/16 14:47)

    Gandalf de Grey


    Salve Fuchsi,

    Dziekuje za info.

    Jesli tylko moglbym prosic Ciebie o ewentualnie wytlumaczenie. Czy o ci, o ktorych wspomina Max Dehnen, ze sa pochowani (nie rozpoznaje niestety wiekszosci nazw, poza jedna - Lyck - to dzisiejszy Elk) - zmarli z ran I dlatego sa tam pochowani? Bo chyba, jesli polegli w Grajewie czy nawet w bliskiej okolicy Grajewa, to tam byli pochowani ?

    Czy walki owej 50 reserwowej... byly rowniez 17 pazdziernika 1914 r.?

    Jeszcze raz dziekuje za info.

    Mysle, ze bede musial dotrzec do wspomnianej przez Ciebie ksiazki :-)


    :-)

    (2015/01/16 20:25)

    fuchsi


    Salve,

    Milussen = Mylussen = Milusze , powiat Lyck

    Glinken = Glinki, pow. Lyck

    Soltmahnen = Soltmany, pow. Lyck

    Kobilinnen = Kobylinnen = Kobylin, pow. Lyck

    Lyck = Elk

    "Czub" to prawdobodobnie jakis objekt, budynku, zo nie nazwa wsi

    Zolnierze RIEDEL, STUMPF, STUMPF, HOPPE, KNAPPE zidentifikowac wymaga wysylek czasu, bo to sa takie jak Kowalski w Polsce, ale kroniki nie posiadam.

    Na tych w/w cmentarzach pochowanych zostali bezposrednio po walce pochowane. W ksiazce Dehnena nie ma roznic czy z pola zabrane czy na transportcie.

    50. DPR walczyla/opuscil Grajewo 17-ego i walczyla w nocy do 18-tego w wymienonych miejscach (Czarnawies) i dalej.

    Ksiazka Maxa Dehnena jest dostepne jako Reprint w cenie 35 €.

    Max Dehnen: Die Kriegsgräber in Ostpreussen von 1914/15, Holzner Verlag Würzburg 1966

    w jezyku niemieckim  (mozno znalesc z pomocy internetu)

    pozdrawiam serdecznie

    (2015/01/17 19:55)

    Gandalf de Grey


    Salve Fuchsi,

    Dziekuje bardzo za wyjasnienia.

    Pozdrawiam serdecznie !

    (2015/01/19 15:15)

    fuchsi


    Salve,

    nie ma za co.

    Tylko ten, ktory pyta, dostanie odpowiedz.

    Kiedy bedziasz jeszcze mial wiecej - poprosze o "p.w." Bede do dyspozycji.

    Zycze zdrowia.

    (2015/01/19 22:14)