Mundur artylerzystów Armii Hallera

/ 13 odpowiedzi / 3 zdjęć
Chciałbym Was prosić o pomoc w identyfikacji munduru, i w miarę możliwości formacji i jednostki, w której mogła służyć osoba na zdjęciach. Osoba ta mieszkała w okolicach Trembowli w woj. tarnopolskim. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

[img]http://desmond.imageshack.us/Himg708/scaled.php?server=708&filename=66925780.jpg&res=landing[/img]
[img]http://desmond.imageshack.us/Himg256/scaled.php?server=256&filename=23312132.jpg&res=landing[/img]

edward1949


Błękitna Armia Hallera . (2012/04/23 15:22)

edward1949


Błękitna Armia Hallera . -altyleria
(2012/04/23 15:29)

rybieudka


Po czym wnosisz? Sprawdzałem w "Polski mundur wojskowy 1918-1939" Wieleckiego i tam nie było takich oznaczeń jak te na kołnierzu. Dodatkowo kształt oznaki stopnia na rękawie jakby inny. Ale ja się średnio znam, dlatego pytam. Choć sam krój munduru jakby się zgadzał. (2012/04/23 15:42)

rybieudka


Dodatkowo na drugim zdjęciu, jest czapka bez orzełka i z jakimś dziwnym otokiem. (2012/04/23 15:44)

WachmistrzKOP


Osoba ta sama, ale mundury inne, dlatego sądzę, że oba należy rozpatrywać oddzielnie. Pierwszy to faktycznie może być błękitna armia, zresztą płonący granat jest charakterystyczny dla armii francuskiej.
Drugi ... może wogóle nie wojskowy? (2012/04/23 16:17)

OxandBucks


Na obu zdjeciach sa dwa rozne mundury: inne kurtki, pasy. Jedynie spodnie wygladaja na takie same.

Na dole owijacze, u gory sztlpyy skorzane i szabla.

Szabla nie jest francuska, czy mozna prosic o zblizenie na rekojesc.

(2012/04/23 16:21)

rybieudka


Proszę. Lepszego skanu nie mam. Będę wdzięczny za wszelką pomoc. Na zdjęciu jest mój pradziadek, o którym mój ś.p. dziadek opowiadał, ze był ułanem. Co trochę zaskakuje w świetle tych zdjęć, chyba,  że po prostu pochodzą z innego okresu niż ten, kiedy mój szanowny antenat był ułanem. Tym bardziej, że w okolicy miejscowości gdzie mieszkał stacjonował 9 Pułk Ułanów. No ale to nie jest jednostka sformowania na bazie Armii Hallera (2012/04/23 16:51)

jancio


panowie a zwróccie uwage na czapkę? a może jeden mundur jest polowy? (2012/04/23 18:06)

edward1949


Chciałbym Was prosić o pomoc w identyfikacji munduru, i w miarę możliwości formacji i jednostki, w której mogła służyć osoba na zdjęciach. Osoba ta mieszkała w okolicach Trembowli w woj. tarnopolskim. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

[img]http://desmond.imageshack.us/Himg708/scaled.php?server=708&filename=66925780.jpg&res=landing[/img]
[img]http://desmond.imageshack.us/Himg256/scaled.php?server=256&filename=23312132.jpg&res=landing[/img]





na naramienniku orzeł hallerowski ,stopień na rękawie  typowo francuski (może ktoś określi)chyba oficerski,pas oficerski tak samo akselband a szabla podobna do pruskiej może rekwizyt zakładu foto. (2012/04/23 20:17)

edward1949


Chciałbym Was prosić o pomoc w identyfikacji munduru, i w miarę możliwości formacji i jednostki, w której mogła służyć osoba na zdjęciach. Osoba ta mieszkała w okolicach Trembowli w woj. tarnopolskim. Z góry dziękuję za wszelką pomoc.

[img]http://desmond.imageshack.us/Himg708/scaled.php?server=708&filename=66925780.jpg&res=landing[/img]
[img]http://desmond.imageshack.us/Himg256/scaled.php?server=256&filename=23312132.jpg&res=landing[/img]





na naramienniku orzeł hallerowski ,stopień na rękawie  typowo francuski (może ktoś określi)chyba oficerski,pas oficerski tak samo akselband a szabla podobna do pruskiej może rekwizyt zakładu foto.
na czapce rozeta oficerska (2012/04/23 20:20)

darda


Sadząc po kołnierzu, może to być artylerzysta, choć niezbyt dobry skan nie daje 1000% pewności: (2012/04/23 21:13)

Rumcajs


Moim skromnym zdaniem oba mundury typu francuskiego. Ten ze zdjęcia 42740 ma kieszenie identyczne jak mundur gen. Hallera. Ten ze zdjęcia z postu wyjściowego jest z ubiorem służbowym. Zdjęcia wykonane prawdopodobnie na tekturkach, więc powinny mieć adres fotografa na odwrocie. A to by zdecydowanie ułatwiło datowanie tych zdjęć. W tej chwili trudno określić, czy to 1918 czy 1919, a może początek 1920? Hallerczycy nosili na czapkach pod orłem na owalu oznaczenie stopnia. Jeśli jak napisał Kolega Edward jest to rozeta oficerska, a nie oznaczenie stopnia, to można by domniemywać, że zdjęcia wykonano już po przyjeździe do Polski. Stąd pomieszanie oznak. Sznur może określać oficera sztabowego. Jeśli chodzi o stopień obstawiam majora. (2012/04/23 21:40)

OxandBucks


Na pierwszym zdjeciu, z szabla, pas jest francuski z klamra dwubolcowa, typowy, ale nie jest to pas oficerski.

Szabla, jak wyzej wspomniano, jest niemiecka, temblak tez niemiecki. Szabla paradna.

Drugie zdjecie pas jest jednobolcowy, byc moze juz polski, czy austrowegierski.

Zolnierz nie jest z broni jezdnych, brakuje ostrog. Na pierwszym zdjeciu sa sztylpy, ale te byly noszone przez rozne rodzaje broni.

(2012/04/23 22:13)