Kolejna prośba o identyfikacje szabli

/ 10 odpowiedzi / 2 zdjęć
[url=http://postimg.org/image/r6f6k4hzl/][img]http://s24.postimg.org/r6f6k4hzl/DSC_0122.jpg[/img][/url]
Broń od dawna w domu, znaleziona gdzieś na terenie Dolnego Śląska. Google grafika nie pomogła w identyfikacji. Na ostrzu napis markerem 1923 r. 23 IV.
MAdam 34


Podejrzewam, że to broń "paradna" funkcjonariusza służb. Ale to może być od "sztygara", po Rajcę. Całość jest mocno "uboga" i nie widzę tu wojskowego "pochodzenia". Pamiętajmy, że kawałek żelaza u boku, dodawał "chwały" każdemu po lata 30-te.. :) (2013/05/19 23:27)

szycha7000


Podejrzewałem górnika :) (2013/05/19 23:59)

shi-go


Zgodzę się z tezą, że szabla ta (a raczej rękojeść), nie ma pochodzenia wojskowego.

Zastanówmy się nad materiałem i konstrukcją owej rękojeści. Trzon rękojeści wykonany z bakelitu, co datuje ją na koniec XIX i początek XX w. Osadzony na trzpieniu zanitowaniem (lub nakrętką) kapturka głowicy i wzmocniony dwoma nitami poprzecznymi. Formowany w muldę na palec wskazujący. Konstrukcja ta nie wskazuje na bojowy charakter rękojeści (nie przyjęto jej w żadnym z typów szabel), ponieważ przeszkadza przy technikach fechtunku. Jelec z kabłąkiem przednim wykonany z blachy, dosyć „marnej” kondycji. W swej formie przypomina (nieznacznie) jelce szabel austriackich (np. wz. 1877). Kapturek głowicy, dosyć dobrze dopracowany do trzonu. Górne ramię kabłąka jelca, prawdopodobnie mocowane do trzpienia głowni pod kapturkiem. Przy minimalizmie konstrukcyjnym i materiałowym, rękojeść ta sprawia wrażenie produkcji fabrycznej, lub dobrej manufaktury i z serią produkcji (nie odlewa się trzonu rękojeści dla jednego egzemplarza).

Z fragmentu głowni (który widać), można sądzić, że szabla posiada głownię o średniej szerokości, toczoną ze zbroczem przygrzbietowym. Wymiarowanie głowni mogło by powiedzieć coś więcej na jej temat.

Z wielkim prawdopodobieństwem jest to szabla cywilnych służb. Może policyjna, może straży miejskiej. Wykluczył bym jakąkolwiek szablę paradną (nawet cywilną), tym bardziej szablę górniczą. Zbyt „uboga” oprawa, wskazująca na „roboczy” charakter broni. Do tego dodam, że górnicze szable, oprawę rękojeści przejęły od szabel pruskich z charakterystycznym kabłąkiem jelca. Na siecznym wąsie jelca posiadały grawerowany znak górniczy.   

(2013/05/20 01:20)

yano57


Dla mnie jest to ewidentnie pruski pałasz, któraś z jego odmian. Prosta głownia z ością, trzon rękojeści bakelitowy (podobnie jak niektórych szablach typu  mod. 1848a) Jelec ma chyba odpiłowaną tarczę z orłem, a może były takie odmiany. Chociaż marna ale jest to broń bojowa, a raczej za taką miała uchodzić. Tego typu pałaszy używali np. pruscy grenadierzy konni. Jest tego kilka typów jedne mają trzon rękojeści na śruby inne na nity jeszcze inne bez śrub i nitów. Tu tylko kilka przykładów.

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270623775640

http://www.artinfo.pl/?pid=catalogs&sp=auction&id=1426&id2=238990&lng=1

http://www.awm.gov.au/collection/RELAWM15904/

http://www.swordsantiqueweapons.com/s695_full.html

Sporo tego było, na terenach, które kiedyś należały do Prus bardzo dożo się tego spotykało, to typowa masówka a wartość kolekcjonerska znikoma.

(2013/05/20 08:12)

shi-go


No i sprawa rozwiązana. -yano57- bez wątpienia trafnie określił co to jest za eksponat. Chylę czoło przed wiedzą i jasnością umysłu. Jako że sam (miesiąc temu) miałem taki pałasz w rękach (z kompletnym furdymentem), nie skojarzyłem faktu odpiłowania (lub braku z racji odmiany) pałąków bocznych z tarczką. Przecież ta rękojeść jest bardzo charakterystyczna. ...pytanie do -yano57-zastanawiam się, czy w tym pałaszu, jelec z kabłąkiem mógł być elementem dorobionym. Czy można przyjąć (między innymi) taką wersję. Tylne ramię jelca zakończone łezką nie za bardzo mi pasuje do tej oprawy. (2013/05/20 09:25)

yano57


Czy Jelec był dorobiony ????

Trudno mi tu coś powiedzieć, to nie mój temat. Jelec ten przypomina mi rodzaj jelca jaki był, chyba w szablach z Saksonii, dlatego pałasz może być powiązany z tamtym terenem i był bez tarczy od początku,  lub tarcza została opiłowana ?

Ja zbieram i interesuję się szablą polską i chętnie podzielę się wiedzą i odpowiem w tej dziedzinie, co do broni obcej ……… . Całe to niemieckie badziewie przechodziło i odchodziło i nigdy nad tym się nie zastanawiałem.

Jak naprawdę zależy Wam na ustaleniu, to proponuję zapytać kolegę lusi9293 na cafe Allegro. Ma on na imię Krzysiek i wiem, ze na broni obcej się zna.
Pozdrawiam i chylę czoło przed kolegą shi-go, Twoja Wiedza i doświadczenie to wysoki poziom i milo się rozmawia.

W internecie jest tak mało miejsc, gdzie można o szablach porozmawiać albo czyta się takie bzdury, że....
(2013/05/20 10:32)

shi-go


Jeżeli chodzi o ten konkretny egzemplarz, to zależy mi o tyle, o ile może on stanowić przykład odmiany danej broni białej (wiedzy nigdy za wiele).  –yano57- pisałeś o kilku typach tych pałaszy, pod względem montażu trzonu rękojeści. Ja spotkałem się z kilkoma wzorami na tarczkach. Przy prawie identycznej stylistyce furdymentu, jedne tarczki były pełne z grawerunkiem (np. orła), inne z orłem wycinane ażurowo, kolejne z rodzajem tarczy herbowej ( też Saksonii), też wycinane ażurowo. Ten który oglądałem (miesiąc temu) musiał być w wersji luksusowej, posiadał tarczkę rozbudowaną (ażurowo) w formę tarczy herbowej, z trzymaczami w postaci lwów. Można było dostrzec pozostałości złocenia. Co do tych pałaszy, dochodzi jeszcze kilku (poważnych) producentów ze Solingen. Masz rację, to musiała być masówka, w dodatku w takim wykończeniu, jakim życzył sobie zamawiający i tu „pies pogrzebany”, dojść do systematyki będzie trudno.

Spotkałem się również z notatką, że pałasze te wykorzystywane były przez powstańców wielkopolskich i śląskich. Z racji obszaru jest to całkiem logiczne.

Dziękuję za namiary, spróbuję złapać kontakt z poleconym –lusi9293-

…pozdrawiam.

(2013/05/20 12:13)

yano57


Jest chyba tutaj:
http://www.sword-forum.com/viewtopic.php?f=34&t=8703
Coś takiego:
http://i1212.photobucket.com/albums/cc454/Pinotte_1814/Collection%2004-2012/Collection%2031-12-12/DSC07399_zps89a24d48.jpg
Z ta Saksonią dałem d..... Myślałem o szablach bawarskich i właśnie przeczesując internet "Bavarian sword" wychodzą te pałasze. (2013/05/20 15:24)

shi-go


...dziękuję za podpowiedź.przekopałem się pod tagiem -bavarian sword- i tak jak pisałeś, dokładnie ta sama (3) oprawa co w pałaszu tu prezentowanym. Kolejno na zdjęciu (od lewej) opisane jako:1. 1817-53 Wuttemberg cavalry sword.2. 1889 Prussian cavalry sword (z głownią francuską M1896).3. 1889 Prussian cavalry Export sword.Czyli można stwierdzić, że to pałasz pruski, wersja eksportowa (cokolwiek to znaczy) z drugiej połowy XIX w. Czy był to "zarejestrowany" model, czy tylko produkcja pewnej serii, jeszcze trudno powiedzieć.  (2013/05/20 16:36)