Identyfikacja zdjęcia Rosja Carska

/ 37 odpowiedzi / 20 zdjęć
Czołem!
Prośba od znajomego, a że ja się na Rosji Carskiej znam słabo dlatego odwołuję się do wiedzy bywających tu specjalistów od tematu.
Według przekazów rodzinnych mężczyzna ze zdjęcia urodził się w 1840r., brał udział w Powstaniu Styczniowym, za to trafił na Syberię. Po ułaskawieniu w roku 1905 osiadł w Petersburgu i z tego okresu prawdopodobnie pochodzi to zdjęcie.
Jakoś trudno sobie wyobrazić, że 65 letniego człowieka, do niedawna skazańca wcielono do armii. Więc może to wcale nie jest mundur wojskowy?
Co Wy na to?

WachmistrzKOP


I powiększenie zawierające elementy najistotniejsze dla ewentualnej identyfikacji. (2013/01/31 22:14)

JaRost


Pamiętajmy, że były różne formy zesłania i nie każde przejawiało się katorgą. Osoby o wysokim statucie społecznym często tworzyły elitę lokalnej ludności i prowadziły działalność zawodową czy naukową. Na pewno także i tam istniał pobór do wojska gdzie także można było po szczebelkach się piąć w górę. Jeśli jegomość miał szczęście mógł zostać oficerem. 
Jeśliby spojrzeć na pagony to mamy do czynienia z kapitanem. Ciężko mi dojrzeć wypustki po bokach, może to wina oświetlenia lub wykonania samych naramienników. Brakuje także szyfrówki.  Pelerynę oficerską już gdzieś widziałem, może znowu gdzieś mi wpadnie w oko. Buty z ostrogami, szaszka zapewne dragonka. 
Nie wydaje mi się aby była to fantazja z atelier chociaż w 100% wykluczyć tego nie można.  (2013/01/31 23:26)

Wrotycz


Wg. mnie, ten człowiek ma ponad 70lat, i zwrócę uwagę na bliznę na lewym policzku, może to jakaś pamiątka po ranie odniesionej podczas walk ? (2013/02/01 14:35)

WachmistrzKOP


Pytanie czy to blizna, czy uszkodzenie zdjęcia.
Wrotycz, pisząc o okresie powstania zdjęcia miałem na myśli czas pomiędzy ułaskawieniem a wybuchem wojny, czyli człowiek ten może mieć odpowiednio 65 do 74 lat. (2013/02/01 22:17)

Wrotycz


Analizując zdjęcie to wg. mnie
1. anatomia czaszki układ mięśni na policzku, pozwala na taką bliznę. 
2. Prawa strona twarzy jest naświetlona a poniżej policzka następuje blizna i następuje maturalne zaciemnienie.
3. Jeśli było by to uszkodzenie to nie zdjęcia tylko kliszy, to wtedy fotograf zawsze robił retusz kliszy aby na fotografii nie było fuszerki na odbitce.

Zdjęcie kosztowało 80kop do 1 rubla i nie wszystkich było na to stać. (2013/02/01 23:41)

WachmistrzKOP


Dobrze, ale to sprawa bardzo drugorzędna.
Bardziej zależało by mi na przynajmniej prawdopodobnym określeniu rodzaju munduru. (2013/02/02 08:47)

JaRost


hehe. To by jegomość musiał zdjąć pelerynkę. Pod spodem chyba będzie miał kitel. Datowanie zdjęcia jest moim zdaniem poprawne. Znajomy nie ma innej fotki? (2013/02/02 09:06)

Rumcajs


Wg. mnie, ten człowiek ma ponad 70lat, i zwrócę uwagę na bliznę na lewym policzku, może to jakaś pamiątka po ranie odniesionej podczas walk ?

Jurek, ale jeśli uznać plamę na policzku jako bliznę, to jak wytłumaczyć w zasadzie identyczne plamy na ścianie obok głowy po jej prawej stronie oraz podobnej, lecz już nie tak bardzo jak poprzednie ciemnej kropki miedzy dwoma postaciami na zdjęciu. Ponadto mamy jeszcze coś tej samej "klasy" na szyi kobiety (prawa strona przy kołnierzu), ale to możemy uznać za znamię. Jest również podobna plama w okolicy prawego dolnego rogu. Gdyby te plamy ograniczyły się do tła, to powiedziałbym, że to jakieś pozostałości po wypłowiałych fragmentach pejzażu, który był namalowany na płótnie stanowiącym tło. Ale w obecnej sytuacji postawię inną tezę - zdjęcie to prawdopodobnie powszechna wtedy tekturka i stało bez osłony na np. komodzie, a plamy to nic innego jak ślady po muchach.   (2013/02/02 18:19)

WachmistrzKOP


Chłopaki, kwestia blizn czy skaz na zdjęciu jest naprawdę poboczna.
Nie ma więcej zdjęć tego człowieka w mundurze. Jeden z jego synów był w 4 PU, jest jego piękne zdjęcie z 1936r. ale to też do sprawy nic nie wnosi.
Może komuś coś jeszcze wpadnie do głowy, może się czegoś dopatrzy. (2013/02/02 22:30)

Rumcajs


Na prawej piersi widać coś co przypomina krzyż. Jasna jeśli nie biała emalia na ramionach. Ciemne kółko w środku. Dość duże jest to koło, chyba nawet większe niż wysokość ramion tego krzyża. Oczywiście przy założeniu, że to faktycznie odznaczenie, a nie jakaś plama. Może ktoś bieglejszy w temacie rozpozna co to może być za krzyż? Może to być również jakiś order, bo przy tym kącie to wydaje się, że widać jakby 5 jasnych plam i nie są one ułożone w pion i poziom.
(2013/02/02 23:03)

WachmistrzKOP


Miejsce o którym pisze Rumcajs w powiększeniu. (2013/02/02 23:22)

zylkos


Przeanalizowałem ze 3000 zdjęć wojskowych,a przejrzałem 50000 z mołotok.ru,brak takiej lub podobnej peleryny u sołdatów!!!Jedynie czynownicy są w podobnych. (2013/02/03 21:35)

zylkos


Z tego co mam,tak to wygląda,czy aby nasz zesłaniec nie rabotał na urzędzie...??? (2013/02/03 21:37)

Wrotycz


Jeśli chodzi o zesłańców to od 1822 więźniów politycznych podzielono na 5 kategorii. Być może osoba z foto była zaliczona do 1 kategorii zełańców i podczas zesłania cały czas pracowała w urzędzie i nosiła mundur.

Niestety większość Polaków, widzi zesłanie z perspektywy z Grottger i Sochaczewskiego, "szli na piechotę z Warszawy zakuci w kajdany" - a niestety nie jest to prawdą. (2013/02/03 22:43)

JaRost


Kiepsko Kolega szukał w takim razie. :) Na fotkach oficerowie, na rysunku rowerzysta. 


 
(2013/02/03 22:49)

JaRost


Jeśli urzędnik to jedynie stricte wojskowy. Kolega natomiast wrzucił urzędników cywilnych. Ciężko mi określić rodzaj służby ale generalnie tego typu wdzianka dla przykładu pracownicy odpowiedników Ministerstwa Spraw Zagranicznych czy Ministerstwa Skarbu Państwa. 
Poniżej epokowy szkic mundurów Departamentu Leśnictwa z 1885 roku 
Jurek. Niestety takie pojmowanie zesłania jest ciągle obowiązującym. Ja gdzieś czytałem, że tacy co potrafili "ustawić się" w nowych realiach nie chcieli za bardzo w rodzinne strony wracać.  (2013/02/03 22:55)

WachmistrzKOP


Jarek, jak rozumiem sugerujesz, że to jednak mundur wojskowy. A co z wiekiem osoby na zdjęciu? Mogło być tak, że cały czas pozostawał w służbie? (2013/02/04 09:16)

JaRost


Czemu nie. 
- jako oficer sztabowy z odpowiednimi kwalifikacjami mógł pozostawać w służbie czynnej
- jako emerytowany oficer mógł być zmobilizowany/zgłosić się na ochotnika do służby podczas wojny.

Znalazłem dwa fragmenty fragment książek, w którym opisane są warunki emerytur

- oficerom przysługiwała emerytura po 25 latach służby (2/3 uposażenia). oficer idący na emeryturę był awansowany stopień wyżej. Wypadku wojny, jeśli wracał do służby był wracał do swojego poprzedniego stopnia. Jeśli przesłużył 35 lat przysługiwało mu całe uposażenie. 

- (1881)kapitanowie mogli przejść na emeryturę w wieku 53 lat. Musieli przesłużyć 4 lata jako kapitanowie. Pułkownicy mogli przejść na emeryturę w wieku 58 lat o ile przesłużyli 30 lat jako oficerowie (w tym 5 lat jako podpułkownik)
oczywiście w okresach wojny było to naginane. Wszystko zależy od okoliczności i zdolności...

 Naramienniki emerytów :) różniły się od tych w służbie czynnej ale to już osobny temat do rozważań. 



(2013/02/04 12:08)

WachmistrzKOP


To jeszcze próba powiększenia samego pagonu.

Podsumowując, można założyć, że mundur jest jednak wojskowy. Osoba na zdjęciu jest kapitanem. Czy pozostaje cały czas w służbie, czy jest na emeryturze wydaje się nie do określenia. Na dokładniejszą analizę brakuje widocznych szczegółów umundurowania.
Zgadza się? (2013/02/04 12:26)

JaRost


Jedyne co dostrzegłem na zbliżeniu za zarysowane wypustki. Emeryci mieli odmienne pagony więc jeśli już to mamy do czynienia ze służbą czynną. 
Według mnie jest to kapitan. Formacja oraz okres ciężkie do określenia. (brak szyfrówek i widocznego munduru). 
Prawdopodobieństwo "efektu atelier" jest moim zdaniem małe. Ale także można to wziąć pod uwagę.  (2013/02/04 12:52)

darda


Przy założeniu, że to wojskowy, też wygląda mi to na służbę czynną. W przypadku rezerwisty powinna być poprzeczka na pagonie, dla pozostających w stanie spoczynku pagony miały inny kształt. No, chyba że był kawalerem krzyża św. Jerzego, lub w stan spoczynku przeniesiony był w wyniku odniesionych ran - ale wtedy kolor galonu powinien być jednak inny...

O służbie cywilnej i  urzędnikach wojskowych wiem niewiele, więc tej wersji ocenić nie umiem. (2013/02/04 13:12)

WachmistrzKOP


Serdeczne podziękowania w imieniu kolegi i własnym za dotychczasową pomoc i prośba o pochylenie się nad kolejnymi fotkami rodzinnymi. Zaznaczam jednak odrazu, że osoba z poprzedniego zdjęcia i ta z poniższych nic wspólnego ze sobą nie miały.
Dla porządku ponumerujmy sobie zdjęcia.
Zdjęcie 1 (2013/02/13 09:15)

WachmistrzKOP


Zdjęcie 3.

Na zdjęciu 1 i 2 jest ta sama osoba, na zdjęciu 3 prawdopodobnie też, ale nie z całą pewnością. Co możecie powiedzieć na temat umundurowania, przydziałów, może na tej podstawie uda się uchwycić jakieś punkty zwrotne kariery wojskowej?
Jak zwykle będę wdzięczny za każdą informację. (2013/02/13 09:17)