Ciekawy dokument

/ 21 odpowiedzi / 4 zdjęć

Witam.

 

Jestem nowy na forum, jeśli chodzi o umundurowanie jestem laikiem. Powyższe zdjęcia przedstawiają przepustkę obozową mojego pradziadka. To co o nim wiem, a co może być wątpliwe, dostał się do niewoli żekomo w 1914 roku (choś przpustka jest z 1916). Był podoficerem? W pułku artylerii? Dywizji nie znam. Był Felczerem (Feldscher). Zmobilizowany został albo w okolicach białegostoku - Orla, Kleszczele, albo w Mińsku, obecnie Białoruś.

Mam świadomość że zdjęcie jest niewyraźne, ale może Panowie potrafią coś potwierdzić z powyższych informacji, lub coś dodać od siebie.

Za wszystko z góry jestem wdzięczny.

Pozdrawiam.

panfil111


I jeszcze rewers. (2012/08/01 20:50)

JaRost


Jakby Kolega odwrócił do pionu zdjęcie i dał nieco lepsze skany to by było miło ;)  (2012/08/01 21:00)

panfil111


Już się robi co prawda będą to zdjęcia lae postaram się zrobić lepsze.

(2012/08/01 21:04)

panfil111


Lepszych zdjęc dzisiaj nie będę miał bo nie mam pod ręką skanera. (2012/08/01 21:15)

JaRost


Z tego co widać po pagonach to jest to młodszy podoficer. Nie widać numeru pułku. Co do artylerii też nie byłbym pewien, ponieważ jej czapki nie miały jasnych otoków na czapce. 
Mogło być tak. Numery pułkowe były metalowe i mu je zabrano. Czapka "pasuje" o ile można tak powiedzieć do czapek piechoty. Jest też prawdopodobne że jest co przedstawiciel gwardyjskiej piechoty. Oni mieli puste naramienniki a i odcienie czapki mogłyby pasować. Czapka jest w wydaniu dziennym - kolorowym noszonym głównie w czasie pokoju.  (2012/08/01 21:25)

zylkos


Felczer gefangene,na odwrocie jakoby przepustka,ma pozwolenie na swobodne przemieszczanie się po wszystkich lagrach i przebywanie na ich terytorium.Stalag II B w Hannerstein koło Szczecinka ( w Czarnem)-taka nazwa była od 1939 roku,wcześniej Stalag dla żołnierzy armii carskiej,później obóz przejściowy w Czarnem dla uchodźców z Rosji do 1925 roku? (2012/08/01 22:12)

panfil111


"Stalag II B w Hannerstein koło Szczecinka ( w Czarnem)" - dokładnie. Szukałem jakiegoś śladu, jakichś list jeńców ale zapewne takowych nie ma...

Wielkie dzięki za pomoc.

(2012/08/01 22:33)

fuchsi


Moze takie tlumaczenie:
Czasowo - do odwolania

Rosejski feldszer w niewoli,
Benedikt P a f i l j u t h ma zezwolenie
sluzbowo poruszac sie wolno we wszystkich lagrach.

Hanner (Hammer)stein, w dniu 14 czerwca 1916

von ........iefenbruch
general brygady i komendat 

pieczatka: Komandatur d/s jencow

moze i tak
pozdrawiam serdecznie (2012/08/01 22:50)

zylkos


Dzięki Fuchsi za poprawkę język niemiecki u mnie w stopniu podstawowym,ale sobie radzę!!!! (2012/08/01 23:13)

panfil111


Witam jescze raz.

Mam do szanownych forumowiczów jeszcze dwa pytania.

1. Czy wiecie coś o jakichś listach jeńców wojennych z I wojny światowej? Szukałem jakichś śladów po pradziadku, ale niestety nic nie znalazłem.

2. Czy można by sprawdzić coś o pradziadku w rosyjskich archiwach wojskowych, i jak to zrobić?

(2012/09/14 21:00)

JaRost


Można napisać do ICRC, można napisać do Archiwum w Rosji. Współpraca z tymi instytucjami jest o wiele milsza niż z naszymi... Przykro mówić ale taka prawda. No chyba, że się coś zmieniło. 
ICRC http://www.icrc.org/eng/war-and-law/protected-persons/prisoners-war/index.jsp
Archiwum Wojenno-Historyczne Rosji http://www.rusarchives.ru/federal/rgvia/
Dobrze podać jak najwięcej danych to ułatwia szukanie i skraca czas odpowiedzi. 
Jest też metoda nieco łopatologiczna ale działa bo sam znalazłem tak sporo informacji o przodkach. Wklepać imię i nazwisko w google i szukać. W przypadku przodków z zaboru rosyjskiego warto przepisać dane w cyrylicy. Tutaj też potrzebne dane dodatkowe ponieważ nazwiska mogły się powtarzać i trzeba niepotrzebne odrzucać.  (2012/09/14 21:43)

panfil111


Jedyne info jakie znalazłem jest o krewnym pradziadka, z którym może służył, w indeksie książki o IWW, ale nie zbyt dużo rozumiem. Pierwsza info jest chyba o jednostce, a druga o "pochodzeniu geograficznym" żołnierza. Może Wam się uda:)

455-ый пехотний полк

  панфилюк иларион антонов

 (из выдепявш. шиаба 1 сиб. стр. див. в февр. 1915) (бельск. и новоминск.у.)

панфилюк иларион антонов 114пд.нч-поерьи 843

(2012/09/14 22:24)

JaRost


Czyli wiadomo już jak zapisać nazwisko: панфилюк бенедикт
Nie mogę za bardzo rozszyfrować skrótów. Nie wiem też co to za książka. Na pewno chodzi o 455 Pułk Piechoty. W nawiasach jest też informacja o sztabie 1 Dywizji Strzelców Syberyjskich. 
Proponuję naskrobać to wyżej wymienionych instytucji, może pomogą.  (2012/09/14 23:05)

fuchsi


hallo panfil111,
warto sie przypominac, ze w 1.ws lsity jencow zostaly przekazywane do Centrali Czerwonago Krzyza w Szwejcarii. JaRost o tym juz przypominal.

pozdrawiam serdecznie (2012/09/15 11:22)

panfil111


Witam po długim czasie napisałem do IRC i Rosyjskich Archiwów. Pozostaje mieć tylko nadziję że coś wyszperają:). Natomiast ja sam wyszperałem przedwojenną książeczkę wojskową pradziadka. Jest tam wpis o tym że w rosyjskiej armii był w artylerii, specjalność sanitariusz. Ustaliłem też że urodził się w 1885 roku, więc w czasie IWW raczej nie mógł odbywać służby, może odbywał ją wcześniej, może zgłosił się na ochotnika? W zasadzie to już w czasie wojny rosyjsko japońskiej był w wieku "poborowym". Ustaliłem też że w strony rodzinne wrócił tuż za boszewikami i są dwie wersje rodzinne jedna że wrócił z Wojskiem Polskim druga że na własną rękę.

Mam jescze kilka pytań do szanownych forumowiczów apropos sanitariuszy-felczerów.

Czy była różnica między sanitariuszem i felczerem (natknąłem się na oba określeniu w jednym opracowaniu), czy to jedno i to samo?

Czy saniutariuszem zostawało się z "łapanki" po przeskoleniu, czy też może trzeba było mieć w tym kierunku wykształcenie już w cywilu?

(2013/03/26 14:54)

tomasz-panfiluk


Witam, kolejne zdjęcie kolejny pradziadek zrobione około 1912 w m. Niżnyj Nowogrod. Proszę o potwierdzenie daty, może o coś o mundurach, jakie jednostki tam w owym czasie stacjonowały. Ciekawe jest samo zdjęcie wykonane w atelier Dmitriewa Mksima Pietrowicza pioniera rosyjskiego fotoreportażu, znanego fotografa (przynajmniej w Rosji) który po 1917 stał się w swoim kraju persona non grata. P.S. Pradziadek stoi po środku. (2017/02/23 23:25)