71 Pułk Piechoty.

/ 267 odpowiedzi / 237 zdjęć
formoza58


Zdjęcie z końca sierpnia 1939 roku ??!!Chyba się Panu Strenkowskiemu  pomyliło, lub na " wpych" chciał umieścić bardzo sentymentalne ujęcie i rzadko udokumentowywany moment . Dlaczego?... Rozumiem, ze szeregowi mogli być tak umundurowani jak na zdjęciu( chociaż przyznam,że widzę w realu pierwszy raz), ale oficerowie w sierpniu 1939 roku w miękkich rogatywkach ??? Zawodowi i w dodatku zawodowy i w dodatku adiutant pułku. Gdyby miał polówkę, rozumiem, ale w rogatywce miękkiej ?/...Poza tym mimo wszystko, podczas mobilizacji szeregowi mogli otrzymać stary zestaw, ale dalibóg, z "wężykami" na kołnierzach ? Mogli je odpruć je ( może ktoś tak tłumaczyć) zaraz po ceremonii ale za dużo tego naraz w naciągnięciu daty i zdarzenia... Według mnie to zdjęcie pochodzi sprzed 1939 roku. (2016/03/06 18:58)

Maly Roman


U mnie też to fotka wzbudziła szybsze bicie serca. Też nie mogę się pogodzić z tym, że na wojnę wyposażono żołnierzy w stary ekwipunek i stare Lebel-e z przestarzałą amunicją. Bo jaki cel miała by mieć ta oszczędność? Ale mam powody żeby sądzić, że tak zrobiono. Wrzucam dwa zdjęcia przedstawiające koszary 71 PP po zajęciu ich przez Niemców.
Ekwipunek, tornistry, hełmy wz. 31 wszystko to wylądowało na pryzmach przed koszarowymi budynkami. Dlaczego nie wyposażono w niego 71 PP czy też zmobilizowanego w Zambrowie 116 pułku piechoty rezerwy? (2016/03/06 20:08)

Maly Roman


Obydwa zdjęcia pochodzą z albumu Jarosława Strenkowskiego "GARNIZON ZAMBRÓW" (2016/03/06 20:10)

formoza58


Romek,cała ta teoria przeradzająca sie u autora w real, jest niestety fikcją, w przypadku tego zdjęcia. Argumentem koronnym są właśnie oficerowie zawodowi pułku ( w tym adiutant pułku) w miękkich rogatywkach. Takich " siupków" w końcu sierpnia 1939 roku nie było.Pierwsze rzuty pułków szły do walki " jak spod igły" i z uzbrojeniem z magazynów mobilizacyjnych.Zapasy i " marszówki" możliwe...Te dwa zdjęcia z zambrowskich koszar, mówią że  trochę zostało. Napewno I rzut nie poszedł nie wyposażony w płaszcze i hełmy , które leżą na ziemi.A jest tego w ilosciach raczej niewielkich.Czekam na kolejne zdjęcia, które będą dotyczyły wrześniowych walk i zastanawiam się, czy będą to rzadkości faktycznie z okresu walk, czy zdjęcia z manewrów z okresu międzywojnia ? (2016/03/06 21:33)

formoza58


Kiedyś widziałem fotki, z boforsami i ppanc i plot na placu ćwiczeń w zambrowskich koszarach.Pewnie pozbierane z okolicznych pól bitewnych w po zakończeniu walk, napewno nie zostały  nie wydane.Tak samo moze być z tymi stertami płaszczy i, hełmów i skrzynek amunicyjnych na ww zdjęciach (2016/03/06 21:40)

formoza58


O właśnie, znalazłem w folderach, wspomniane sterty w zambrowskich koszarach.Tutaj prócz sterty hełmów, w głębi stoją działa i haubice... (2016/03/06 22:39)

formoza58


A tutaj wspomniane boforsy... (2016/03/06 22:40)

formoza58


... i reszta drobnego umundurowania i oporządzenia.  (2016/03/06 22:41)

formoza58


Znalazłem jeszcze przysięgę szkoły podchorążych rezerwy na terenie koszar zambrowskich przed 1935 rokiem. (2016/03/06 22:43)

formoza58


z archiwum Allegro.Zdjęcie z opisem wskazującym na Zambrów, 12 wrzesnia 1939 rok. (2016/03/06 22:45)

formoza58


I jeszcze mapka przedstawiająca koszary pułku. (2016/03/07 11:15)

Maly Roman


Ja nie twierdzę Krzysztof, ze tak źle było. Jestem tylko pasjonatą o nie historykiem i opieram się na badaniach historyków. Nie zawsze się z nimi zgadzam, bo czasami pozbawione są logiki. Co do fotki z posta 112317 to mogą i zapewne są działa i haubice Mazowieckiej Szkoły Podchorążych Rezerwy Artylerii która mieściła się w zambrowskich koszarach. 71. PP "obsługiwał" 18 PAL z Ostrowi Mazowieckiej a jego macierzysty pluton artylerii został pod dowództwem por. Brykalskiego przydzielony kpt. Raginisowi i walczył pod Strękową Górą. Ja wrzucam wybrane fotki z tego albumu, te których nie widziałem lub te które wydają mi się, że mozna o nich podyskutować. (2016/03/07 17:57)

Maly Roman


Szanowny Panie nie wiem co mają i co otrzymują. Jedno jest pewne że przez 20 lat wychano
pokolenie  które poszło i walczył i ginęło

Moje następne zdjęcia pokażą właśnie jak skutecznie walczyli, bo tak ich właśnie patriotycznie wychowano. (2016/03/07 18:03)

Maly Roman


Ten cmentarz znajdował się prawdopodobnie we wsi Poryte Jabłoń i być może są tam pochowani żołnierze z Infanterie Regiment 90 o śmierci których jest znana lecz nie potwierdzona dokumentami opowieść. Otóż w trakcie bitwy o Zambrów 14 pionierów zostało wysłanych do Porytego z zadaniem zniszczenia mostku na rzeczce Jabłoń. Pionierów osłaniała obsługa ckm-u. Zauważyli oni nadciągający w kolumienkach pluton Niemców i ich skutecznie ostrzelali. Opowieść mówi, że wszyscy Niemcy zginęli. Moim zdaniem pochowani tam są też niemieccy żołnierze, którzy polegli obsadzając okoliczne wzgórze nr. 128,5 na które nacierał improwizowany oddział z 33. PP przy wsparciu 7/18 PAL. Dwa działa tej baterii zostały wytoczone na odkryte pozycje i skutecznie ogniem na wprost ostrzelały znajdujące się na wzgórzu 128,5 niemieckie ckm i moździerze. Wzgórze zostało zdobyte, jednak poległo 3 kanonierów, kapral Kabasz i prawdopodobnie wtedy taż ppor. Kazimierz Oćwieja. Pochowani są w grobie zbiorowym na cmentarzu w Zambrowie. (2016/03/07 18:31)

Maly Roman


Te trzy zdjęcia też pochodzą z Albumu "GARNIZON ZAMBRÓW" i pokazują poległych Niemców leżących pod murem kościoła w Andrzejewie. W tym czasie w kościele był szpital polowy dla rannych żołnierzy z różnych jednostek Samodzielnej Grupy Operacyjnej "NAREW" a ołtarz zamieniono na stół operacyjny. Zabici Niemcy byli pochowani pod murem otaczającym z południowej strony kościół, później zostali ekshumowani i wywiezieni do Niemiec. (2016/03/07 18:50)

Maly Roman


Dotyczy posta nr. 112316Te działka p-panc i p-lot zostały zdobyte przez Niemców na naszej 18 DP w walkach o Zambrów i pod Andrzejewem.Ta fotka jest zrobiona trochę z innego ujęcia tych działek które widać w poście Krzysztofa nr.112318 (2016/03/07 19:39)

Maly Roman


Te dwa rozbite działka w okolicach Zambrowa świadczą o dramatycznych bitewnych wydarzeniach. Brak śladów okopywania, maskowania zaświadcza o szybkim organizowaniu obrony ppanc. nie zważając na wystawienie się pod nieprzyjacielski ogień moździerzy, km, artylerii czy działek czołgowych. Nic nie było ważne, liczyło się tylko przebicie z kotła. (2016/03/07 19:52)

Maly Roman


Przygnębiający widok klęski. Nie tak to miało być.... Wzgórze z wiatrakiem na skraju Andrzejewa. Punkt zborny jeńców. Oficerów i podoficerów oddzielono wcześniej od tej masy zmęczonych i smutnych żołnierzy z SGO "NAREW" w większości z 18 DP tzw. Żelaznej. (2016/03/08 17:40)

Maly Roman


Do niewoli dostał się też widoczny oddział kawalerii. Pierwszy od prawej kawalerzysta ma na głowie "adriana", pozostali czapki. Czy jest to szwadron zwiadu 18 DP a może element z 1 szwadrony 5 Pułku Ułanów Zasławskich z Ostrołęki? Nie chce spekulować, ale białe konie (wg mnie te na zdjęciu są białe brudne) dosiadała orkiestra 5 Pułku Ułanów. (2016/03/08 20:33)

formoza58


Na wojenny szlak pluton trębaczy został rozwiązany, konie poszły między pododdziały pułku...
Uzupełnienie do postu 112298 ze strony drugiej... Orkiestra pułku na zambrowskim rynku, 1934 roku. (2016/03/08 21:07)