27 Pułk Ułanów WKKP postscriptum

/ 133 odpowiedzi / 105 zdjęć
zylkos


Юзеф Пилсудский в родовой крипте Радзивиллов в Несвиже.-Dziadek w krypcie Radziwiłłów w Nieświeżu.Po prawej oficerowie 27 pułku ułanów. (2013/05/03 08:55)

zylkos


Альбрехт Радзивилл с офицерами Войска Польсокого в Несвиже.-Albrecht Radziwiłł z oficerami WP-oficerowie 27 pułku ułanów w Nieświeżu. (2013/05/03 08:58)

Kriskros1972


Zdjęcie umieszczone w poście #66411 budzi wątpliwości. Na pewno zrobiono je w Nieświeżu. Jednak w oficerowie stojący obok ks. Albrechta Radziwiłła pochodzą prawdopodobnie z 10 Pułku Ułanów a nie z 27 Pułku Ułanów. Opublikowano je w numerze WKKP poświęconym 10 Pułkowi Ułanów Litewskich z takim właśnie podpisem. Zdjęcie nie jest zbyt wyraźnie lecz odznaki pułkowe na mundurach nie przypominają raczej odznak 27 Pułku Ułanów, więc to chyba 10 Pułk Ułanów.  (2013/05/03 19:57)

formoza58


Pewnie,ze tak.Oficerowie z "Dziesiątki" i wachmistrz nadterminowy Husein Danagujew,Czerkies z Dagestanu.A przecież jego charakterystyczna postać była wyjaśniana przy okazji wątku o buńczukach,Arturze...  (2013/05/03 20:09)

zylkos


Ułan 27 pułku ułanów, widoczna odznaka pułkowa +sznury strzeleckie,fot. z przed 1935 r. (2013/06/26 21:05)

zylkos


Naramiennik,czy 27 pułku ułanów??? (2013/06/26 21:06)

formoza58


Albo 81 Pułku Piechoty Strzelców Grodzieńskich im.króla Stefana Batorego,stojącego garnizonem w Grodnie.Monogramy mieli chyba identyczne co ułani z Nieświeża... (2013/06/26 23:41)

użytkownik7077


Sztandar Pułku
W dniu 08 sierpnia 1922 w Nieświeżu (w dniu święta pułkowego) 27. Pułk Ułanów otrzymał sztandar ufundowany przez ludność powiatu nieświeskiego (zapis utrwalony na sztandarze).


Historia zaginięcia sztandaru:
„...podporucznik Kalino, w ubraniu cywilnym, z płatem owiniętym wokół ciała, miał się przedostać do granicy południowej. W razie zbyt dużych trudności miał pozostawić sztandar w którymś z kościołów. Po podporuczniku Kalino ślad zaginął. Losy sztandaru pozostają nieznane”. 
Ostatnia wzmianka o miejscu sztandaru wskazywała na dzień 28 września 1939 w lasach k. Mościsk.

Treści zamieszczone na sztandarze: 
- „Honor i Ojczyzna”, 
- wizerunek Matki Boskiej z dzieciątkiem z bramy Słuckiej w Nieświeżu, 
- napis „Od ludności powiatu nieświeskiego dla 27. Pułku Ułanów 8 VIII 1922”, 
- daty i miejsca szarż:
- 8 sierpień 1920 – Ciechanów
- 10 sierpień 1920 –Kraszewo
- 17 sierpień 1920 – Smardzew
- 15 wrzesień 1920 – pod Wołczkiem (bój był 12.09 a nie 15.09.1920)
- 29 wrzesień 1920 – Brezene

W latach 90. odtworzono sztandar. W dniu 16 maja 1991 miała miejsce uroczystość poświęcenia nowego sztandaru pułku z dodatkowym haftem pól bitewnych z września 1939 roku:
- 13 wrzesień 1939 – pod Maliszewem
- 26 wrzesień 1939 – pod Morańcami
- 27 wrzesień 1939 – zagłada Pułku pod Balizami
+ napis: „Dla 27. Pułku Ułanów 8 VIII 1922 – 8 VIII 1990”.

Sztandar ten należy do 9 Brygady Kawalerii Pancernej w Braniewie, która kontynuuje tradycje związane z 27. Pułkiem Ułanów.
(2013/08/10 10:43)

użytkownik7077


W sierpniu 1944 trwały walki 27. PU AK w ramach powstania warszawskiego a cofając pamięcią o 24 lata, do roku 1920 należy przypomnieć o pierwszej stoczonej walce przez ówczesny 203. Ochotniczy Pułk Ułanów z Kalisza.

sierpnia 1920 roku, czyli na kilka dni po utworzeniu pułku (27.07.1920) składający się z ochotników nie do końca zaprawionych w bojach, doszło do BOJU POD CIECHANOWEM z armią sowiecką.
Komendy wydawane przez dowódce były niezrozumiałe dla początkujących ułanów. Jednakże Z SUKCESEM wykonali pierwszą szarżę, choć można by ją określić słowami: "Kupą, Mości Panowie!"  Nieprzyjaciel wykonał odwrót, zaś hart ducha ułanów jeszcze jakiś czas ich prześladował 

W ocenie mjr. Podhorskiego : "Ten 9-dniowy noworodek otrzymał swój chrzest bojowy bardzo rzetelny. (...) Od tego dnia przestał być "Towarzystwem i pospolitym ruszeniem".

Dalsze losy pułku, który dotarł aż do Nieświerza na Białorusi, staczając po drodze liczne bitwy z nieprzyjacielem, rozwiązany w 1939 i odtworzony w ramach Armii Krajowej w 1943, który kolejno przeszedł 500-km marsz z Puszczy Nalibockiej do Warszawy, kolejno do lasów kieleckich, trwał dzielnie w boju do 17 stycznia 1945 roku. To zaangażowanie, wytrwałość, dzielność, patriotyzm, odpowiednie dowodzenie i sprawność manewrów były cechami 27. Pułku Ułanów, który w latach swojego istnienia kilkakrotnie zmieniał nazwy. 

Początkowo nosił nazwę 203. Ochotniczy Pułk Ułanów, następnie 27. Pułk Ułanów, później po wielokrotnych staraniach nadano patrona im. króla Stefana Batorego. Po odtworzeniu oddziału w 1943 Stołpcach na Białorusi najpierw podlegał pod Polski Oddział Partyzancki, który kolejno przeistoczył się w Zgrupowanie Stołpecko-Nalibockie AK, jednakże oddział nadal był 27. Pułkiem Ułanów.
(2013/08/10 10:44)

użytkownik7077


POWSTANIE WARSZAWSKIE 1944
"Nieoczekiwanie dla wszystkich powstańcze walki w Puszczy Kampinowskiej bez wyraźnego rozkazu "z góry" rozpoczęły się dzień wcześniej niż w Warszawie, był 31 lipca 1944..."

Powstanie Warszawskie w Kampinosie rozpoczęło się na serio w dniu 31 lipca 1944 r. kiedy to 3. Kompania dowodzona przez por. "Helskiego", wspomagana dwoma szwadronami kawalerii zaskoczyła i zniszczyła grupę kilkudziesięciu Niemców kwaterujących we wsi Aleksandrów. Ofiary po stronie Polskiej: jeden żołnierz.
1 SIERPIEŃ 1944 - POWSTANIE WARSZAWSKIE

Po pierwszych walkach, które odbyły się 29.07.44 w Laskach i 31.07.44 w Aleksandrowie, 1 sierpnia 1944 żołnierze Grupy Kampinos, w skład której wchodził 27 Pułk Ułanów, stoczyli walki na Wólce Węglowej i Placówce, na przedpolach lotniska bielańskiego obsadzonego przez 700 żołnierzy wroga.

Dowódca Rejonu VIII postanowił przeprowadzić atak na lotnisko oddziałami, którymi aktualnie dysponował, ponieważ nie zdążyłby na czas (godz. „W”) sprowadzić wszystkich oddziałów.

W pierwszym natarciu uczestniczyło ok. 120-190 żołnierzy, zaś w drugim - po dotarciu Zgrupowania Stołpecko-Nalibockiego - liczyło już 984 żołnierzy.

Skutek: nie udało się zdobyć lotniska bielańskiego, jednakże powstańcza uniemożliwiła Niemcom korzystanie z niego przeciw Warszawie.
2 sierpnia 1944
Na terenach Puszczy Kampinowskiej, kawaleria nalibocka czyli 27. pułk ułanów już 31 lipca 1944, walczyła pod Aleksandrowem, gdzie okrążyła nieprzyjaciela, i uderzając na tyły, walnie przyczyniła się do zwycięstwa i rozgromienia kompanii Wehrmahtu. W bitwie powstańczej VIII Rejonu w dniu 2 sierpnia, szwadron ckm walczył na lotnisku bielańskim, a III szwadron kawalerii zatrzymał i zniszczył pod Pieńkowem zmotoryzowaną kolumnę Niemców zmierzających z Modlina do Warszawy.
3 sierpnia 1944
Grupa Kampinos, w skład której wchodziło Zgrupowanie Stołpecko-Nalibockie z 27. Pułkiem Ułanów, stoczyła kolejną bitwę w miejscowości Truskawka. 
Statystyki: zabitych Polaków 7, wroga 70, rannych zaś 10:19. 
ZNÓW PRZEWAGA NASZYCH !
 
4 sierpnia 1944 
4 sierpnia 1944 w Lipkowie (nadal wschodni las Kampinoski (jako park narodowy dopiero od 1959) Polacy pokonali wroga uzyskując 10 zabitych i 5 rannych nieprzyjaciół, nie tracąc przy tym żadnego swojego żołnierza. Znów 100% przewaga Polaków!!!
5 sierpnia 1944
Pułk „Palmiry-Młociny”

3 sierpnia 1944 powstał Pułk „Palmiry-Młociny” składający się z jednostek powstańczych Rejonu VIII Obwodu VII „Obroża” oraz oddziałów Zgrupowania Stołpecko-Nalibockiego.

5 sierpnia 1944 z dwóch batalionów Obwodu utworzono jeden batalion pod dowództwem kpt. Stanisława Nowosada „Dulka” oraz Zgrupowania Stołpeckiego-Nalibockiego Okręgu Nowogródek AK pod dowództwem kpt. Józefa Krzyczkowskiego „Szymona”, który wskutek rany odniesionej w ataku na lotnisko bielańskie przekazał dowództwo por. Adolfowi Pilchowi „Góra”. 
Dowódcą dywizjonu kawalerii był chor. Zdzisław Nurkiewicz „Nieczaj”.

Pułk liczył ponad 1400 żołnierzy.

Naczelnym kapelanem był ksiądz Jerzy Baszkiewicz, zastępcą STEFAN WYSZYŃSKI, późniejszy prymas Polski.

7 sierpnia 1944
7 sierpnia 1944 ponownie w Lipkowie doszło do kolejnych walk leśnego oddziału. Tym razem zginęło 5 Polaków, zaś wróg nie poniósł żadnych strat. 
Jeszcze w tym samym dniu doszło do potyczki w Koczargach, nieopodal Lipkowa. Znów straciliśmy ludzi - 7 zabitych i 2 rannych, jednakże wróg nie wyszedł bez szwanku. Stracił 15 ludzi i 10 rannych. 
Reasumując: większe straty znów po stronie wroga. Przewaga naszych!

10 sierpnia 1944 
10 sierpnia 1944 w Brzozówce na skutek starcia z nieprzyjacielem zginęło 3 Polaków, zaś po stronie wroga 18 ludzi i 15 rannych. ZNÓW PRZEWAGA NASZYCH! (2013/08/10 19:19)

użytkownik7077


Oto fragment dokumentu będący dowodem uczestnictwa ułanów 27. Pułku Ułanów w Powstaniu Warszawskim, nie są to ułani naliboccy ale zawsze z 27. (2013/08/13 09:23)

użytkownik7077


Oto fragment ciekawego dokumentu będący dowodem uczestnictwa wrześniowych ułanów 27. Pułku Ułanów w Powstaniu Warszawskim. (2013/08/13 09:26)

użytkownik7077


Oto fragment dokumentu będący potwierdzeniem uczestnictwa wrześniowych ułanów 27. Pułku Ułanów w Powstaniu Warszawskim. (2013/08/13 09:26)

formoza58


Z mojego opracowania o plutonach trębaczy...Czy ktoś widział fotografię przedstawiającą kotły noszone przez ułanów pułku przed kotlarzem.Czy zdobiły je fartuchy?  (2013/09/07 18:54)

formoza58


Z archiwum Allegro.Uzupełnienie do pocztówki wydanej w Siedlcach.Na aukcji pojawiła się fotografia-orginał. (2013/12/13 00:45)

formoza58


Z korespondencji. (2014/01/23 00:37)

formoza58


Rtm.Borys Gierasiuk.Zamordowany przez Sowietów w kwietniu 1940 roku. (2014/01/25 18:15)

formoza58


Z Allegro.Kolejna pamiątka ze służby w pułku,z zakładu fotograficznego "Fajans" w Nieświeżu. (2014/03/09 22:37)

formoza58


Kapral pułku z odznaką pamiątkową. (2014/03/09 22:38)