2 Pułk Szwoleżerów WKKP postscriptum

/ 476 odpowiedzi / 431 zdjęć
formoza58


Po wojnie mieszkał w Płocku. Po śmierci spoczął na jednym z miejscowych cmentarzy. Załączam fotografię miejsca Jego Wiecznego Spoczynku, dzięki uprzejmości naszej Koleżanki Weroniki ( 'Wer"), która odnalazła je i uwieczniła na fotografii. dziękuję Weroniko... (2016/03/29 16:23)

formoza58


Z " Żołnierza Polskiego" z 1928 roku... (2016/04/05 12:12)

formoza58


Delegacja pulku nad grobem gen. Gustawa Orlicz Dreszera na Oksywiu, w 1937 roku. (2016/04/16 00:39)

formoza58


Z obchodów 15- Lecia pułku.
Ppłk. Drucki Lubecki wręcza odznaki pamiątkowe oficerom i szeregowym pułku... (2016/04/16 14:14)

formoza58


... i uroczysty obiad. (2016/04/16 14:15)

formoza58


W 10- tą rocznicę zaślubin Polski z morzem, rok 1930... (2016/04/16 14:16)

formoza58


" Kiedy po ćwiczeniach wolny mamy czas..." ;-) (2016/04/16 14:17)

formoza58


Poczet sztandarowy pułku podczas uroczystości pod Grobem Nieznanego Żołnierza w Warszawie, w 1932 roku. (2016/04/19 10:20)

formoza58


Pierwszy sztandar pułku. (2016/04/30 16:44)

formoza58


Drugi sztandar wręczony pułkowi w 1934 roku, dar mieszkańców Krakowa... (2016/04/30 16:46)

formoza58


Z " Żołnierza Polskiego" z 1930 roku... (2016/04/30 16:47)

formoza58


Kolejny tekst piosenki autora " Więc pijmy wino, Szwoleżerowie..." (2016/04/30 16:49)

puszekxrv


Całkiem niespodziewanie dowiedziałem sie ,ze brat dziadka Szczepan Stanczykiewicz był w szwoleżerach rokitiańskich w roku 1934/35 może też w 1936 - chyba po kursie na podchorążego kawalerii. Mam jedno zdjęcie ze Stargardu . W pułku brał udział w zawodach konnych .Czy sa jakieś dostępne wiadomości z tego okresu? (2017/03/19 11:01)

puszekxrv


Stargard 1935? (2017/03/19 11:02)

formoza58


Szczepan Stanczykiewicz, czy Sczepan Stańczykiewicz ? (2017/03/21 22:12)

formoza58


Pewnie chodzi jednak o ppor. Szczepana Marcina Stańczykiewicza, urodzonego 11 listopada 1914 roku. Był w XIV Promocji Szkoły Podchorążych Kawalerii im. marszałka Józefa Piłsudskiego, w latach 1935- 1937. Zakończył ją z 25 lokatą i został skierowany do służby w 3 Pułku Ułanów Śląskich w Tarnowskich Górach... Na zdjęciu jest w mundurze 2 P.Szwol. Rokitniańskich, bowiem odbywał tam staż w trakcie nauki w grudziądzkiej Alma Mater. (2017/03/21 22:50)

puszekxrv


Tak , zgadza się. Nie wiedziałem o takich stażach. Ile one trwały? Doczytałem ,ze było kilka szkół podchorązych kawalerii. On był ochotnikiem zaraz po maturze zdanej w 1934 roku. Pewnie najpierw zrobił podchorążego i wysłano go na staż , a potem wrócił do CWK na kurs oficerski. W 3 pułku brał udział w Militarii 1939 w Bydgoszczy , gdzie ekipa sląska zdobyła I nagrodę. Potem był wrzesień 39 - nigdy nie dokonany awans na porucznika i KW - ucieczka z transportu w Krakowie(kolego do oflagu wysyłał kiełbasę- według relacji oficerów oflagu) a 26 maja1940 roku melduje sie w Homs- Syria , w brygadzie karpackiej Kopanskiego. Powstaje Dywizjon a potem Pułk Ułanów Karpackich. Tobruk. Awans i zmiana ostróg na insygnia nawigatora w Dywizjonie 304 im Ziemi Ślaskiej . Ginie w kwietniu 44 nad Biskajami. Zdjecie chyba z okresu podchorążówki..Może z 2 Pułku Szwoleżerów. (2017/03/22 14:08)

formoza58


No nie tak szybko na staż... Musiało to czas jakiś potrwać Na zdjęciu jest już podchorążym starszym szwoleżerem z proporczykami 2 P.Szwol. na kołnierzu kurtki. Pewnie 1935 rok. W pierwszym roku nauki, uczestniczył w szkoleniu rekruckim od 20 września do 22 grudnia, potem od 3 stycznia do 31 maja szkolenie specjalistyczne. Od 1 czerwca do 15 lipca był na praktyce w charakterze szeregowca piechoty w pułku manewrowym Szkoły Podchorążych Piechoty, a dopiero od 17 lipca do 15 września praktykował jako szeregowiec kawalerii w jednym z pułków, w tym przypadku w 2 P.Szwol. W drugim roku nauki, praktyka ( tym razem dowódcza) trwała od 7 sierpnia do 15 września, podobnie jak w trzecim roku nauki. (2017/03/23 10:30)